Kedves film iránt érdeklődő látógatónk, felhasználónk, olvasónk a végeken! Jelen rovatunkat tájékoztató-információs rovatnak szánjuk, abban a meggyőződésben, hogy "aki olvas, többet lát". Szeretnénk tájékoztatni mindnyájukat a filmről megjelent friss olvasnivalókkal: könyvek, hazai és külföldi folyóiratok, újságok, filmes szájtok írásainak megjelenéséről. Szeretnénk, ha velünk tartana, nemcsak úgy mint tájékozódni akaró filmrajongó, hanem úgy is mint e rovat önkéntes levelezője, aki megosztaná ismereteit más filmrajongókkal s ezért szívesen felhívná mások figyelmét is olyan, a filmről szóló (a film világához tartozó) írásokra, amelyek véleménye szerint érdekesek. Éppen ezért szívesen vennénk gondolatait-véleményét e rovatban ismertetett írásokról, illetve javaslatait (pontos helymegjelöléssel) a filmkritikáktól a vaskos kötetekig terjedő hazai és külföldi filmszakirodalomból. Mondja el véleményét, írjon, javasoljon!
Ritka érdekes beszélgetés olvasható a Népszabadság 2004. október 26-i számában a lassanként nemzetközileg is ismert magyar filmrendezővel, Fiegauf Benedekkel abból az alkalomból, hogy bemutatták második játékfilmjét, a Dealert.
Az érdekességet nemcsak a célratörő kérdéseknek köszönhetjük, például egyáltalán nem esik szó a filmhez szükséges pénz beszerzésének nehézségeiről, s hiányzik az olykor már kötelezőnek tekintett panaszos hang is, ehelyett értelmes mondatok sorakoznak az interjúban az embert körülvevő külső világ és az "emberben rejlő táj" közötti kapcsolódásokról, a depresszió elkerülhetetlenségéről és az emberekre, a közönségre tett esetleges hatásáról. És sorolhatnánk tovább.
Külön kiemelést érdemelnek Fliegauf Benedektől a következő mondatok: "...rendezőként a görög tragédiák sorsszerűségére gondoltam. Ott ugyanis különbség van a sors, a végzet és a fátum között. A sorsomon tudok, a végzetem megkísérelhetek változtatni, a fátumon nem lehet, ezért meg sem kísérlem. Én Szophoklesztől indultam el, annál is inkább, mert nem tudok azonosulni a mai posztmodern játszadozással, azzal, hogy mindent idézőjelbe tesznek négyszer és utána zárójelbe ötször. Ezzel elkerülik az általam látott lényeget, és nem állítanak semmit. Ellentétben például a görögökkel és az egzisztencialistákkal (...), akik valami olyanról beszéltek, amiről én is próbálok. Én ezt a példát próbálom követni. Az elmélyülésről azonban nem tudok lemondani, és tudomásul veszem, hogy ez már nem vonz mindenkit."
Fliegauf Benedek készülő, harmadik játékfilmjének ideiglenes címe: Tündérkör.
David Mitchell: Felhőatlasz (Cartaphilus Kiadó) 2012. december 6. | 21:12 Az angol író regénye izgalmas mű, telitalálat a könyv szerkezete, és a kalandok szövése megunhatatlan. Az olvasó mintha Peer Gynt hagymáját fogná a kezébe: ahogy hántjuk le a rétegeket, úgy...
Cormac McCarthy: Átkelés 2012. november 24. | 15:11 November közepén jelent meg a Magvető Kiadó Cormac McCarthy-sorozatában az Átkelés című kötet, a Vad lovakkal megkezdett Határvidék-trilógia második darabja. A regény a nagysikerű Vad...
Matt Bondurant: Fékezhetetlen - A világ legszittyósabb megyéje 2012. szeptember 14. | 13:09 Szeptember 13-tól játsszák a magyar mozik Az ajánlat és Az út rendezője, John Hillcoat filmjét, a Fékezhetetlent. A megtörtént eseményeken alapuló mű az 1920-as években játszódik, és három fivér...
Patti Smith: Kölykök 2012. augusztus 29. | 02:08 Augusztus elején jelent meg a Magvető Kiadó gondozásában Patti Smith Kölykök című könyve; a könnyűzene és a költészet találkozási pontjait kereső legendás énekes-dalszerző fiatalkorának és egy...
Quentin Tarantino: Ponyvaregény (Cartaphilus Kiadó) 2012. május 27. | 22:05 Sokan hiszik (tévesen), hogy egy filmet a főcímtől a stáblistáig egy nekifutásra kell végignézni. Sőt, az emberek többsége nem is hajlandó megszakítani, vagy mondjuk a közepén kezdeni egy film...