odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG nyitva Mihály


HÍREK
Cannes - A japán Kore-eda Hirokazu filmje kapta az Arany Pálmát
Cannes - A magyar versenyfilm nyerte a kritikusok különdíját
A Nem vagyok boszorkány nyerte a 25. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált
Zenei és magyar vonatkozású filmek a 25. Titanicon
A Tűzgyűrű: Lázadás ledöntötte a Fekete Párducot az észak-amerikai kasszasikerlista éléről
JÁTSZ/MAN
Catwoman
A HONLAP IZÉJE
A honlap romkom-mestere
MEGKÉRDEZTÜK
\"Elég valószínűtlennek tűnt, hogy Hollywood megvenné valamelyik történetemet!\"
MOLY
Kizökkent idő
Megkérdeztük  
"Ez az egész csak a szerencse műve"
2009. április 9. | 01:04

Múlt héten került mozikba Woody Allen idei filmje, a Füles, melyet előző rendezéséhez, a Match Pint-hoz hasonlóan ezúttal is New York-tól távol, Angliában forgatott. A Miami Herald munkatársa, Rene Rodriguez készített interjút a 71 éves direktorral.

K: - Mindig úgy nyilatkozott, nagyon szerencsésnek érzi magát a karrierjét illetve, mert az amerikai stúdiók szabad kezet biztosítottak Önnek, és megengedték, hogy olyan filmeket forgasson, amilyeneket csak akar. De a helyzet már nem így áll, ugye?

WA: - Nem, már nem. Most már csak úgy tudnék pénzt szerezni a filmjeimre az Egyesült Államokban, ha feladnám azt a módszert, ahogy dolgozom. Nem hagyom, hogy elolvassák a forgatókönyvet; nem szólhatnak bele a színészválasztásba; és nem láthatják a filmet, míg el nem készült teljesen. Nos, több társaság is közölte: „Nagyon szeretnénk Önnel közösen dolgozni, de bele szeretnénk szólni a gyártásába is. Tudni akarjuk, ki fog szerepelni a filmben, el akarjuk olvasni a forgatókönyvet, látni szeretnénk a musztereket nap végén, szeretnénk némi betekintést.” Én pedig nagyon kedvesen ezt mondom nekik: „Sajnos én így nem tudok dolgozni.” Nem akarom, hogy bárki más beleszóljon a munkámba. Azt akarom csinálni, amit én akarok.

K. – Mennyiben más Európa?

WA: - Teljesen máshogy tudsz pénzt szerezni a forgatáshoz, mert nincs semmiféle stúdió a fejed fölött, aki azt mondja: „Beleszólást akarunk.” Mikor nekiláttam ennek a mostani filmemnek a készítéséhez itt Angliában, egyetlen cég biztosította számomra a teljes összeget, noha pontosan tudták, hogy nem láthatják a forgatókönyvet. Szerették volna tudni, ki fog feltűnni a moziban, ezért nagyon udvariasan megkérdezték: „Lehetne szó róla, hogy egyszer vagy kétszer elmenjünk a felvételre?” Mire én azt feleltem: „Természetesen, nagyon szívesen látom Önöket. Ugyanaz az érdekünk.” De Európában sokkal jobbak a tapasztalataim. Szerencsés vagyok, hogy a filmjeim nem kerülnek többe 15 millió dollárnál, mert ha nem így lenne…

K.- Amikor a Match Point-ot írta, eredetileg New York-ot szerette volna színhelyül, ám később ezt meg kellet változtatnia Londonra.

WA: - Igen, ez történt, de nem bántam különösebben, mert úgy gondoltam, a történetet könnyen át lehet ültetni angol környezetbe is. Londonban is ott van mindaz, ami nálam New York-ban is: a közlekedés, a könyvesboltok, az éttermek, a színházak. Nagyon hasonlók. Néhány példaképem, akiket sokra tartok, mint Scorsese vagy Spielberg, képesek rá, hogy elmenjenek egy sivatagba akár négy hónapra is - mint például Scorsese, mikor a Buddháról szóló filmjét készítette. Én azt nem élném túl. Fel sem merül bennem ilyesmi. De London annyira hasonlít New York-hoz, hogy egyáltalán nem jelentett semmilyen nehézséget a váltás Jövő nyáron Barcelonában fogok forgatni, úgyhogy ott lakom majd egy légkondicionált házban, jó éttermekbe járok, hosszú sétákat teszek és hétvégén majd múzeumba megyek. Ezeken a helyeken nyugodtan lehet élni a new yorki kozmopolitához hasonló életet.

K. – Több kritikus – köztük én magam is – megállapította, hogy a helyszínváltás, valamint a megszokott és bevált csapat lecserélése egy brit stábra felélesztette a kreativitását is. Friss hangnem jellemzi a Match Point-ot és most a Fülest is, bár ez utóbbi csak egy habkönnyű vígjáték.

WA: - Ez egy nagyon szerencsés véletlen. Az angol stábtagok eleve nagyon kedvesek. Ráadásul ha vendégdirektor vagy – vagy legalábbis valami hasonló – el akarnak kényeztetni, úgyhogy kedvesebbek már nem is lehetnének. De ez az egész csak a szerencse műve.

K: - Ezt hogy érti?

WA: - Egyszerűen volt két jó ötletem erre a két filmre. A Match Point egy jó ötletből született, de szerencse is kellett hozzá. A film a szerencséről szól, és én magam is szerencsés voltam az elkészítéskor. Egyik nap esőre volt szükségünk, és esett. Másnap napsütés kellett és ragyogott a nap. Kate Winslet kiszállt az utolsó pillanatban, de alig telt el két nap, és máris ott volt Scarlett Johansson. Amit csak akartam, összejött. Úgy tűnt, akkor sem cseszhetném el a filmet, ha éppenséggel minden erőmmel ezen igyekeznék.
Ugyanez történt a Füles esetében is. Nagyon kellemes élmény volt a forgatás. Ennek egy része nyilván már magából a tényből adódik, hogy Scarlett-tel dolgozni hatalmas öröm. Ha továbbra is megőrzi az egyensúlyát, óriási karrier előtt áll. Ian MacShane és Hugh Jackman pedig két elképesztő fickó. Egyiküket sem ismertem még korábban, de kiderült, hogy roppant élvezetes velük forgatni.

K: - Nem ismerte Ian MacShane-t a Deadwood című sorozatból?

WA: - Nem. Még csak nem is hallottam róla. Amikor nekiláttunk a munkának, Juliet Taylor (aki már régóta segít nekem casting director-ként a szereposztásoknál), azzal állt elém: „Láttad már Ian MacShane-t a Deadwood-ban? Nekem úgy tűnik, hogy pontosan ő az a figura, akire szükségünk van az újságíró szerepére.” Úgyhogy elhívtuk. A fickó besétált az irodába, és tudtam, nem kell tovább keresnem. Annyira férfias és hozzá még ez a barázdált arc is társul!

K: - De azt bizonyára tudta, kicsoda Hugh Jackman.

WA: - Hallottam róla másoktól, de őt személyesen korábban még soha nem láttam, és azt sem tudtam, egyáltalán hogy is néz ki. Soha nem láttam őt a Tony-díjátadókon, és egy X-Men filmet sem néztem meg. Julia ajánlotta őt is nekem, és mikor bejött a vágóstúdióba köszönni, ahol épp dolgoztam, azt gondoltam: „Ez a pasas csodálatos, elbűvölő, és megnyerő modorú, nagyon szimpatikus.” És mindketten szívesen elvállalták a szerepet, és épp rá is értek.

K:- A filmjeien mindig kiemelt jelentőségű a képi világ.

WA: - Rengeteg nagyszerű operatőrrel dolgozhattam az évek folyamán.

K: - … de a Match Point-nál és a Füles-nél még hozzájuk képest is feltűnően alaposan ügyelt a világításra és a fényképezésre.

WA: - Nos, ez is jórészt a szerencsén múlott. Angol operatőrre volt szükségem, de nem ismertem egyet sem. Valaki felhívta a figyelmemet egy Remi Adefarasin nevű fickóra, akiről úgy gondolta, megfelelő lesz nekem: kedves, szerény, élvezet vele együtt dolgozni, és nagyon tehetséges. Felhívtam, de épp le volt kötve egy másik filmre. És megint itt jön a szerencse, azt a filmet elhalasztották egy évvel. És kiderült róla, hogy fantasztikus. Úgy egy hónapja Spike Lee odajött hozzám egy Knicks-meccsen és azt mondta: „Hol találtad ezt az operatőrt? Egyszerűen óriási!”

K: - Pontosan tudja, hogy kell Scarlett-et fényképezni.

WA: - Igen, és ezzel nagyon sok időt el is töltöttünk. Amikor a Match Point-ot forgattuk, Scarlett első jelenetét rengetegszer felvettük. Azt akartam, hogy amikor Jonathan Rhys-Meyers először megpillantja őt, az a kép legyen nagyon erős. Ő akkor még csak egy 19 éves kölyök volt, én viszont ezt mondtam neki: „Azt akarom, hogy lélegzetelállító és tüzes légy, mint akinek már rengeteg tapasztalata van a férfiakkal kapcsolatban.” Mire ő vékony hangon megkérdezte: „Ezt hogy érti? Pontosan mire gondol?” (Nevet.)

K. - Jár még moziba?

WA:  - Nagyjából hetente egyszer elmegyek. De nehéz hetente egy filmet megnézni, mert nehéz olyat találni, ami tényleg érdekel. Az amerikai filmek többségéhez egyszerűen nincs türelmem. Rajongok viszont az európai filmekért, és örülök, amikor nagyritkán eljut hozzánk egy iráni vagy kínai alkotás. Néhány közülük egészen csodálatos.

K: - Mi volt az utolsó film, amit látott?

WA: - Múlt hét szombaton láttam az új Almodóvar filmet, a Volver-t. Nagyszerű volt. Ő egészen elképesztő rendező.

K: - Ezek szerint jól veszem ki a szavaiból, hogy nem nagy rajongója a jelenlegi hollywoodi filmeknek?

WA: - Hollywood jelenlegi állapota borzalmas. Maga kritikus, magának meg kell néznie a filmeket. Én viszont azért akarok moziba menni, hogy szórakozzak, ez pedig nagyon nehéz. A hollywoodi filmek a legrosszabbak mind közül. Alaposan kell keresni, hogy olyan filmeket találjunk, mint a Kandahar, ami igazán nagyszerű darab volt.

K: - Miért nem használja ki a DVD-formátum adottságait, ahogy azt más rendezők teszik? Soha nincs semmilyen extra anyag a lemezeken.

WA: - Én is úgy hiszem, hogy meg kellene ezt tennem. De mindig úgy gondolom, hogy én a filmjeimet szeretném értékesíteni, nem magamat. Sok évvel ezelőtt, amikor megkaptam a Gyilkos vagyok (Double Indemnity) vagy a Rakparton egy példányát, nem kerestem rajta extrákat. Miután megnéztem az Alkony sugárutat, nem akartam megnézni még egy Billy Wilder-interjút is. De nyomás nehezedik rám. Európában azt mondják: „Húszszor ennyit adunk el, ha van még valami más anyag is a DVD-n. Úgyhogy biztos vagyok benne, hogy a közeljövőben meg kell tennem ezt a szívességet azok kedvéért, akik pénzt öltek a filmembe, mert úgy érzem, tartozom nekik annyival, hogy esélyt adok a pénzük visszaszerzésére, amit a saját hülyeségeimre áldoztak.

K: - Néhány filmje legendás a kimaradt vagy újból felvett jelenetek miatt. Láthatunk ezekből valaha is bármit DVD-n?

WA: - Ó nem, soha nem mutatnék meg kimaradt jeleneteket. Azokat mindig meg is semmisítem. Ha egyszer túljutottunk rajta, már nem akarok vele foglalkozni. Leginkább azért vágod ki ezeket a jeleneteket már a legelején, mert nem akarod őket újból látni.

K: - A Match Point volt hosszú idő óta a legnagyobb anyagi sikere.

WA: - Talán az egész pályámé!

K: - Emlékszem, mikor néztem a film előzetesét a moziban, és az emberek valósággal felhördültek, mikor meglátták a trailer végén az Ön nevét kiírva. A beharangozó úgy volt összevágva, mintha egy vérbeli thriller lenne.

WA: - Az alapanyag merőben más volt.

K: - … a DreamWorks pedig láthatóan el akarta rejteni a nevét a reklámokban. A Füles plakátján sem láthatjuk, noha a filmben komoly, nagy szerepet játszik. Hogy érzi magát, mikor egy forgalmazó úgy adja el az Ön filmjét, hogy megpróbálja eltitkolni, ki is rendezte azt?

WA: - Engem nem zavar, ha nem vagyok feltűnő helyen. Bármi, ami működik és nézőket hoz, nekem tökéletesen megfelel. Ha ennek érdekében az előtérbe helyeznek, az nagyon jó. Ha ennek érdekében sötét titokként kezelnek és elrejtenek, az is rendben. Mindkettőre volt már példa korábban is. De egyik sem működött kellőképpen. Ami miatt a Match Point eladható volt és siker lett, az a minősége. Ráhúzhatták volna hatalmas betűkkel a nevemet, vagy teljes egészében le is hagyhatták volna róla, ugyanaz lett volna az eredmény. A Csak az a szex esetében a DreamWorks teljesen eldugott. Az egész Jason Biggs-ről és Christina Ricci-ről szólt, de mégsem jelentett semmit. Senkit nem érdekelt. A minőség az, ami eladja magát a filmet. Úgyhogy nem egyáltalán nem zavar a dolog. Mindent támogatok, ami segít eladni a filmet. Voltak idők, mikor magam kértem, hogy dugják el a nevemet!



További ajánlatunk
"Elég valószínűtlennek tűnt, hogy Hollywood megvenné valamelyik történetemet!"
2012. december 28. | 16:12

December 20-tól játsszák a magyar mozik a Pi élete című filmet. A The Times a film alapjául szolgáló regény írójával, Yann Martellel beszélgetett. A sikerkönyv írója elmeséli, hogyan lett regényéből az év egyik legjobb filmje úgy, hogy senki sem tett volna nagy téteket annak elkészülésére.
"Ez a legrémisztőbb svéd termék az ABBA óta"
2010. július 19. | 16:07

Július 8-án került a magyar mozikba A tetovált lány című film, amely Stieg Larsson Milennium-trilógiájának első kötetéből készült. Svédorszégban időközben elkészült a másik két kötet filmváltozata is, amerikában pedig már a remake-et tervezik. A rednezővel, a dán Niels Arden Oprevvel az RTÉ Ten munkatársa, Harry Guerin beszélgetett.
"Egyből a gyerekkori emlékeim jutottak eszembe"
2009. július 18. | 15:07

Július 2-án mutatták be a magyar mozik a svéd Tomas Alfredson Engedj be! című filmjét, melyet a magyra közönség már láthatot a tavalyi Titanic filmfesztiválon, és mely elkészülte óta több mint félszáz díjat nyert, szerte a világon. Az eredeti könyvből, John Ajvide Lindqvist nemsokára magyarul is olvasható regényéből hamarosan amerikai feldolgozás is készül, melyet a Cloverfield rendezője, Matt Reeves jegyez majd. A svéd direktorral az IFC.com munkatársa, Aaron Hillis készített interjút.
"A történetet a mélyben élők nézőpontjából meséljük el, nem a csúcson elhelyezkedőkéből"
2009. április 21. | 22:04

Április 9-tól látható a magyar mozikban Matteo Garrone számtalan díjat nyert filmje, a Gomorra. A Roberto Saviano azonos című, és nálunk is megjelent könyve alapján készült film a nápolyi alvilág bugyraiba vezet minket,nyers és kíméletlen hitelességgel. A rendezővel az Ioncinema munkatársa, Benjamin Crossley-Marra készített interjút tavaly októberben a New York-i Filmfesztiválon, a film amerikai bemutatója alkalmából.
"Aloysius nővér nem a papokkal harcol, hanem a jövővel"
2009. április 9. | 01:04

Március 19-én mutatták be a magyra mozik a Kétely című filmet, melyet idén 5 Oscar-díjra jelöltek, a négy színészi kategória mellett a legjobb adaptált forgatókönyvért is. John Patrick Shanley saját korábbi színdarabjából írta a forgatókönyvet, és rendezte meg a filmet - Shanley egyébként utoljára 1990-ben rendezett filmet, a Joe és a vulkánt. Az író-rendezővel az IFC.com munkatársa, Stephen Saito készített rövid interjút.
  archívum
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink