odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-


HÍREK
Cannes - A japán Kore-eda Hirokazu filmje kapta az Arany Pálmát
Cannes - A magyar versenyfilm nyerte a kritikusok különdíját
A Nem vagyok boszorkány nyerte a 25. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált
Zenei és magyar vonatkozású filmek a 25. Titanicon
A Tűzgyűrű: Lázadás ledöntötte a Fekete Párducot az észak-amerikai kasszasikerlista éléről
JÁTSZ/MAN
Catwoman
A HONLAP IZÉJE
A honlap romkom-mestere
MEGKÉRDEZTÜK
\"Elég valószínűtlennek tűnt, hogy Hollywood megvenné valamelyik történetemet!\"
MOLY
Kizökkent idő
Megkérdeztük  
"A film szembemegy a thriller klasszikus műfaji jellemzőivel, inkább egy karakter-tanulmány"
2009. április 9. | 01:04

A múlt héten került mozikba Fabian Bielinsky argentin rendező második - és egyben sajnos utolsó - műve, az Aura, mely egészen biztosan helyet kap az idei év legjobb filmjei között. A direktorral a Raices del cine munkatársa, Amadeo Lukas beszélgetett.

- Nem úgy tűnik, hogy a közönségnek való mindenáron megfelelni akarás hajtotta az Aura készítésekor.
 
- Ez így igaz, noha ez nem túl dicséretes hozzáállás, ha a filmre kereskedelmi szempontok alapján tekintünk. Tulajdonképpen a film története nem könnyen befogadható vagy könnyen élvezhető, ahogy nincsenek benne szerethető vagy szimpatikus, jószándékú szereplők sem; úgy értem, nem csak egyetlenegy humoros mondat sincs benne, de a tipikus drámai fordulatok is hiányoznak belőle. Természetesen nem a box office-szereplés járt a fejemben, mikor az Aurát forgattam; mindazonáltal a producerek mindvégig mellettem álltak és megtettek mindent, amire a munkámhoz szükségem volt. Mindig megkaptam a végső vágás jogát is, amire elég kevés példa akad. Így vállalom a teljes felelősséget a film minden erényéért és hibájáért is. De persze el kell ismernem, hogy érdekelt a közönség véleménye is, máskülönben nem lennék normális. De szerencsére végül minden jól sült el.
 
- Számított arra, hogy ennyire kedvező közönség- és kritikai sikert arat majd?
 
- Nem, egyikre sem számítottam, úgyhogy mindkettő nagyon jólesett és megnyugvással töltött el. Nagyon erősen indított a film, és nagyon jól tartotta magát utána is a bevételi listákon, bár amíg a kritikusok lelkendező írásai nagyjából egybehangzóak voltak, a közönséget eléggé megosztotta a film. A kritikák többsége kiváló volt, az újságírók még a Kilenc királynőnél is jobban fogadták ezt a filmemet.
 
- Ön szerint tekinthető-e az Aura thrillernek?
 
- Nem. Az amerikaiak kitaláltak egy műfajt, amit ők karakter-tanulmánynak neveznek, én pedig azt gondolom, hogy az Aura pontosan ebbe a kategóriába tartozik. Dacára az itt is meglévő krimi elemeknek, mint amilyen a bűncselekmény kitervelése, a fegyveres rablás, a gyilkosság, lövöldözés, áldozatok, satöbbi, véleményem szerint hiányoznak belőle a bűnfilm valódi követelményei. Szerintem a film szembemegy a klasszikus műfaji jellemzőkkel, és inkább az lesz belőle, amit korábban is mondtam már, egy karakter-tanulmány.

- Már a forgatókönyv írásakor Darín-ra gondolt?
 
- A munka megkezdésekor próbáltam nem egy bizonyos színészre gondolni,.de ahogy a forgatókönyv íródott, az ő arcéle bukkant elő. Találkoztunk, bezséltem neki a filmről, ő pedig azonnal rábólintott.
 
- Milyen volt újból vele dolgozni?

- Ismertük egymást már korábban is, jól kijövünk egymással, és kiállunk egymásért. Valódi csapatmunka volt, amiből mindketten profitáltunk. Emellett a forgatókönyv nem volt márványba foglalva, a forgatás kezdetekor még nem volt végelegesre csiszolt, így Ricardo részvétele döntő volt. Számomra nagyon különös élmény volt.

- Mennyire hasonlít az elkészült film ahhoz, mint amit korábban elképzelt?

- Nem annyira; másmilyen lett, de jobb, mint amilyennek eredetileg elképzeltem. Leginkább a körülmények módosították kedvezően az eredeti ötletet; már maga a tény, hogy az erdőben forgatunk, rengeteg mindent meghatározott. A természet befolyásol, javasol vagy megváltoztat bizonyos dolgokat, különösen a látvány szempontjából. Sűrű, sötét és súlyos atmoszférát akartam az egész filmben, és hála az operatőrömnek valamint a labormunkának, nagyon közel tudtunk kerülni ahhoz, amit látni szerettem volna.

- Mindenestre nem nyilvánvaló a speciális effektusok léte.
 
- Nem, tulajdonképpen nincsenek is benne. Még azoknál a bizonyos „aura”-pillanatoknál sem használtam őket – mikor az epilepsziás roham előtt a főhős valóságérzékelése hirtelen megváltozik. Ez talán egy jó lehetőség lett volna számunkra, hogy használjunk valamilyen speciális effektust, de rájöttem hogy ez egyáltalán nem feltétlenül szükséges, mivel a film alaphangulata jóval egyszerűbb és hagyományosabb eszközöket kívánt meg.

- Melyik film vagy rendező volt Önre hatással?

- Az a film, ami szinte egyfolytában a fejemben motoszkált, John Boorman Gyilkos túrája (Deliverance) volt; a történet egy erdőben játszódik, ahol tipikusan nagyvárosi szereplők kerülnek egy nagyon agresszív természeti környezetbe, nekik pedig szembe kell nézniük a legelemibb ösztöneikkel. Ebből a szempontból van némi kapcsolat a két film között, és talán más olyan amerikai darabbal is, amely a hetvenes években készült – abban a korban, amely véleményem szerint hihetetlen minőségű mozikat termelt ki. De a Gyilkos túra egyértelmű hatással volt ránk az előkészületek folyamán. Különösen a látvány és az esztétika szempontjából, valamint azért is, mert annyira hasonló környezetben játszódik. Boorman az a rendező, aki mindig is érdekelt engem.



További ajánlatunk
"Elég valószínűtlennek tűnt, hogy Hollywood megvenné valamelyik történetemet!"
2012. december 28. | 16:12

December 20-tól játsszák a magyar mozik a Pi élete című filmet. A The Times a film alapjául szolgáló regény írójával, Yann Martellel beszélgetett. A sikerkönyv írója elmeséli, hogyan lett regényéből az év egyik legjobb filmje úgy, hogy senki sem tett volna nagy téteket annak elkészülésére.
"Ez a legrémisztőbb svéd termék az ABBA óta"
2010. július 19. | 16:07

Július 8-án került a magyar mozikba A tetovált lány című film, amely Stieg Larsson Milennium-trilógiájának első kötetéből készült. Svédorszégban időközben elkészült a másik két kötet filmváltozata is, amerikában pedig már a remake-et tervezik. A rednezővel, a dán Niels Arden Oprevvel az RTÉ Ten munkatársa, Harry Guerin beszélgetett.
"Egyből a gyerekkori emlékeim jutottak eszembe"
2009. július 18. | 15:07

Július 2-án mutatták be a magyar mozik a svéd Tomas Alfredson Engedj be! című filmjét, melyet a magyra közönség már láthatot a tavalyi Titanic filmfesztiválon, és mely elkészülte óta több mint félszáz díjat nyert, szerte a világon. Az eredeti könyvből, John Ajvide Lindqvist nemsokára magyarul is olvasható regényéből hamarosan amerikai feldolgozás is készül, melyet a Cloverfield rendezője, Matt Reeves jegyez majd. A svéd direktorral az IFC.com munkatársa, Aaron Hillis készített interjút.
"A történetet a mélyben élők nézőpontjából meséljük el, nem a csúcson elhelyezkedőkéből"
2009. április 21. | 22:04

Április 9-tól látható a magyar mozikban Matteo Garrone számtalan díjat nyert filmje, a Gomorra. A Roberto Saviano azonos című, és nálunk is megjelent könyve alapján készült film a nápolyi alvilág bugyraiba vezet minket,nyers és kíméletlen hitelességgel. A rendezővel az Ioncinema munkatársa, Benjamin Crossley-Marra készített interjút tavaly októberben a New York-i Filmfesztiválon, a film amerikai bemutatója alkalmából.
"Aloysius nővér nem a papokkal harcol, hanem a jövővel"
2009. április 9. | 01:04

Március 19-én mutatták be a magyra mozik a Kétely című filmet, melyet idén 5 Oscar-díjra jelöltek, a négy színészi kategória mellett a legjobb adaptált forgatókönyvért is. John Patrick Shanley saját korábbi színdarabjából írta a forgatókönyvet, és rendezte meg a filmet - Shanley egyébként utoljára 1990-ben rendezett filmet, a Joe és a vulkánt. Az író-rendezővel az IFC.com munkatársa, Stephen Saito készített rövid interjút.
  archívum
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink