odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-


HÍREK
Cannes - A japán Kore-eda Hirokazu filmje kapta az Arany Pálmát
Cannes - A magyar versenyfilm nyerte a kritikusok különdíját
A Nem vagyok boszorkány nyerte a 25. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált
Zenei és magyar vonatkozású filmek a 25. Titanicon
A Tűzgyűrű: Lázadás ledöntötte a Fekete Párducot az észak-amerikai kasszasikerlista éléről
JÁTSZ/MAN
Catwoman
A HONLAP IZÉJE
A honlap romkom-mestere
MEGKÉRDEZTÜK
\"Elég valószínűtlennek tűnt, hogy Hollywood megvenné valamelyik történetemet!\"
MOLY
Kizökkent idő
Megkérdeztük  
"Az élet fontosabb, mint a film!"
2009. április 9. | 01:04

November 10-én kerül bemutatásra az Odeon-Lloyd moziban Hany Abu-Assad nagy port kavart alkotása, a Mennyország most. A film egy korábban soha nem ábrázolt világba, az öngyilkos merénylők közösségébe enged betekintést. Ewen MacAskill, a The Guardian külpolitikai rovatának szerkesztője ez év februárjában a forgatás körülményeiről faggatta a rendezőt.

Okozott-e bármilyen problémát a nabluszi forgatás?

Őrült ötletnek tűnt ott forgatni, mindennap szembe kellett néznünk valamilyen nehézséggel, az izraeliek és a palesztinok részéről egyaránt. Kis stábbal meg tudtuk volna tenni, hogy gyorsan leforgatjuk a jelenetet, majd elrohanunk, nekünk azonban 70 emberünk és 30 autónk volt, így ezzel nem tudtunk elfutni és elbújni! Néhány palesztin fegyveres ráadásul a fejébe vette, hogy filmünkben a palesztinokat akarjuk támadni. Más csoportok támogattak minket, mert azt gondolták, a szabadságért és demokráciáért küzdünk. Mivel a film az öngyilkos terroristákat kedvezőtlenül tünteti fel, néhány férfi egyenesen fegyverekkel jött oda hozzánk, hogy állítsuk le a forgatást. Szerencsénk volt, éppen a másik oldal képviselői voltak velünk, így folytattuk a munkát.
 
Szembesült-e a stáb valaha is izraeli-palesztin összecsapásokkal?

Egyetlen nap sem telt el, hogy ne kellett volna abbahagynunk a forgatást. Ilyenkor egyszerűen megvártuk, míg befejeződik a lövöldözés, majd visszatértünk a munkához.
 

Igaz, hogy hat német technikus elhagyta a stábot?

Nem hibáztatom őket. Helyesen cselekedtek. Az élet fontosabb, mint a film. Húsz nap után mentek el, mikor egy közeli autót izraeli bombatalálat ért. Fegyveresek is felszólítottak minket a támadásra. A döntő ok azonban az volt, hogy túl közel voltunk a veszélyes övezethez, a helyzet pedig egyre rosszabb lett. Az igazi kockázatot a rakéták jelentették. Ha lövéseket hallottunk, elmenekültünk, de a repülő bombákat nem láthattuk, és az sokkal félelmetesebb.
 
Bár ilyen körülmények között is folytatta a munkát, végül el kellett hagynia Nabluszt és Názáretben befejeznie a filmet.

Hatalmas robbanás volt a környéken és három ember meghalt – pont ott, ahol előző éjszaka forgattunk. Úgy éreztük, nincs más választásunk, el kell hagynunk a várost. Nem örültünk neki, úgy terveztük, az egész filmet Nabluszban vesszük fel, de végül nem volt probléma a helyszín megváltoztatásából.
 
Honnan jött a film ötlete?

Mindennap olvasunk az öngyilkos merénylőkről. Annyira elképzelhetetlen és szélsőséges ez a cselekedet, hogy mint annyian mások, elkezdtem gondolkodni: hogy tehet valaki ilyet, mi vezetheti őket? Rá kellett jönnöm, hogy soha nem halljuk az ő történetüket, az ő álláspontjukat. Hogy igazolják mindazt, amit tesznek? Nem csupán a családjuk, de maguk előtt is. Akárhogyan is ítéljük meg őket, nekik is van személyes sorsuk és gondolkodásuk.
 
35 mm-es filmre forgatott, bár lényegesen egyszerűbb és gyorsabb lett volna digitális kamerával dolgozni. Miért döntött így?

Szándékosan el akartam távolodni attól a képi világtól, amelyet a televíziók híradóiban mindennap láthatunk. A film nem csupán a valóság ábrázolása, hanem a valóság felhasználásával egyben egy kép festése is.

Bár a film realistának tűnik.

Nos, inkább naturalistának mondanám, bár ezzel együtt ez egy film, egy történet. Egyfelől fikció, ugyanakkor azt szeretnénk, hogy fel lehessen fedezni benne a valóságot. Úgy gondoltam rá, mint egy thrillerre. A műfaj politikai thriller, de pszichológiai film is, amibe western- és gengszterfilmek elemeit is belegyúrtuk. Mivel Ciszjordánia megszállás alatt áll, majdnem olyan lett, mint a Vadnyugat. Határozottan ezt éreztük a forgatás közben!
 
Hogyan vizsgálta az öngyilkos merénylőket?

Tanulmányoztam a kudarcot vallott merénylők kihallgatási jegyzőkönyveit, de olvastam hivatalos izraeli jelentéseket is. Beszélgettem emberekkel, akik személyesen ismertek olyan merénylőket, akik meghaltak: barátokkal, családtagokkal, anyákkal. Csakhamar rájöttem, nincsenek sztereotípiák, minden történet más.
 
Mit gondol, éri majd támadás izraeli vagy zsidó csoportoktól, akik szerint a film túlzottan együtt érző a merénylőkkel?

Őszintén remélem, hogy nem lesz ilyen baj. A film egyszerűen beszélgetést, remélhetőleg értelmes beszélgetést akar kezdeményezni a valódi problémákról. Mindenki aggódik amiatt, hogy mit fognak gondolni. De ha valaki megnézi a filmet, úgy érzem, nyilvánvaló lesz számára, hogy szerintem nem bocsátható meg egyetlen élet elvétele sem. Azt tapasztaltam, hogy akik tiltakoznak a film ellen, azok a témája miatt teszik, nem feltétlenül maga a mű miatt. Csak azt remélem, hogy akik véleményt mondanak róla, előbb meg is nézik. Csak ezt kérem. Érdekes, hogy a forgatás alatt végig amiatt aggódtunk, vajon mit szólnak majd a palesztinok. Bár az öngyilkos terroristáknak emberi arcot adok, roppant kritikus is vagyok velük szemben. A kérdés az, mit tesz a megszállás érző, gondolkodó emberekkel. Mi a valóság? Akármit is gondoljunk ezekről az emberekről és tetteikről, nem szabad elfelejteni, hogy ők is ugyanolyan emberek, mint mi.
 
Ön szerint tehető-e erkölcsileg egyenlőségjel Izrael nyugati parti és a Gázai övezetbeli megszállása, illetve az öngyilkos merénylők közé?

Palesztina tragédiáját teljes súlyával és komplexitásával lehetetlen filmen ábrázolni. Egyik oldalnak sincs joga erkölcsi magaslatról beszélni, mivel az emberi élet kioltása nem erkölcsös tett. Az egész helyzet kikerült már onnan, ahonnan erkölcsről lehetne beszélni. Azt hiszem, azt kijelenthetjük, hogy a megszállás a felelős az öngyilkos merényletekért. Néhány izraeli szerint a palesztinoknak először meg kell állítaniuk az erőszakot és elkezdeni a béketárgyalásokat. De ez cinikus álláspont. Senkit nem lehet megszállás alatt tartani.
 
Hogy jellemezné önmagát? Izraeli-arab (ezt a leírást használják az izraeliek az ország területén belül élő palesztinokra) vagy palesztin?

Nem vagyok izraeli-arab, a kifejezés helytelen. Palesztin vagyok. Bár izraeli útlevelem van, ettől még nem vagyok izraeli. Amíg Izrael zsidó állam marad, nem lehetek izraeli, mivel nem vagyok zsidó. Ugyanakkor hangsúlyoznom kell, hogy nem ellenzem a zsidók jelenlétét Palesztinában. Az övék értékes kultúra, de nem érthetek egyet egy olyan állammal, amelyik őslakosokat idegenné tesz a saját földjükön.
 
Van a filmben bármilyen izraeli érdekeltség?

A film társ-producere, Amir Harel izraeli.
 
Miért készítette el a filmet?    
                                                                             
Hogy vitát kezdeményezzek, és hogy láthatóvá tegyem a láthatatlanok történeteit.



További ajánlatunk
"Elég valószínűtlennek tűnt, hogy Hollywood megvenné valamelyik történetemet!"
2012. december 28. | 16:12

December 20-tól játsszák a magyar mozik a Pi élete című filmet. A The Times a film alapjául szolgáló regény írójával, Yann Martellel beszélgetett. A sikerkönyv írója elmeséli, hogyan lett regényéből az év egyik legjobb filmje úgy, hogy senki sem tett volna nagy téteket annak elkészülésére.
"Ez a legrémisztőbb svéd termék az ABBA óta"
2010. július 19. | 16:07

Július 8-án került a magyar mozikba A tetovált lány című film, amely Stieg Larsson Milennium-trilógiájának első kötetéből készült. Svédorszégban időközben elkészült a másik két kötet filmváltozata is, amerikában pedig már a remake-et tervezik. A rednezővel, a dán Niels Arden Oprevvel az RTÉ Ten munkatársa, Harry Guerin beszélgetett.
"Egyből a gyerekkori emlékeim jutottak eszembe"
2009. július 18. | 15:07

Július 2-án mutatták be a magyar mozik a svéd Tomas Alfredson Engedj be! című filmjét, melyet a magyra közönség már láthatot a tavalyi Titanic filmfesztiválon, és mely elkészülte óta több mint félszáz díjat nyert, szerte a világon. Az eredeti könyvből, John Ajvide Lindqvist nemsokára magyarul is olvasható regényéből hamarosan amerikai feldolgozás is készül, melyet a Cloverfield rendezője, Matt Reeves jegyez majd. A svéd direktorral az IFC.com munkatársa, Aaron Hillis készített interjút.
"A történetet a mélyben élők nézőpontjából meséljük el, nem a csúcson elhelyezkedőkéből"
2009. április 21. | 22:04

Április 9-tól látható a magyar mozikban Matteo Garrone számtalan díjat nyert filmje, a Gomorra. A Roberto Saviano azonos című, és nálunk is megjelent könyve alapján készült film a nápolyi alvilág bugyraiba vezet minket,nyers és kíméletlen hitelességgel. A rendezővel az Ioncinema munkatársa, Benjamin Crossley-Marra készített interjút tavaly októberben a New York-i Filmfesztiválon, a film amerikai bemutatója alkalmából.
"Aloysius nővér nem a papokkal harcol, hanem a jövővel"
2009. április 9. | 01:04

Március 19-én mutatták be a magyra mozik a Kétely című filmet, melyet idén 5 Oscar-díjra jelöltek, a négy színészi kategória mellett a legjobb adaptált forgatókönyvért is. John Patrick Shanley saját korábbi színdarabjából írta a forgatókönyvet, és rendezte meg a filmet - Shanley egyébként utoljára 1990-ben rendezett filmet, a Joe és a vulkánt. Az író-rendezővel az IFC.com munkatársa, Stephen Saito készített rövid interjút.
  archívum
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink