Tappy: Kik voltak/vannak/lesznek a példaképeid (ha vannak/voltak/lesznek egyáltalán)?
Rajkai Zoltán: Kimondott példaképeim nincsenek, viszont rengeteg olyan ember van, akiket ezért vagy azért a tettükért, tulajdonságukért, képességükért szeretek és tisztelek és azokat a bizonyos dolgokat igyekszem tôlük eltanulni, követni vagy magamévá tenni. Az élet minden területére igaz ez, nem csak a színészetre.
T: A színészt (Téged) a megélhetésen felül motiválja/motiválhatja-e a pénz?
R: Ha arra gondolsz, hogy egy munkát elvállalok-e csupán pénzért, akkor azt kell válaszolnom, hogy igen. Sokszor érzi úgy az ember, hogy szívesebben pihenne, szórakozna, vagy a gyerekeivel kirándulna ahelyett, hogy "húzná az igát". Ez a színészekre is igaz. Muszáj pénzt keresni, hiszen ilyen módon is felelősséget vállaltam a családomért. Ha viszont arra gondolsz, hogy valami számomra elfogadhatatlant elvállalok-e, mert rengeteget fizetnek érte, akkor a válaszom egyértelműen nem. Többször előfordult, hogy lemondtam egy munkát, mert szakmailag, vagy emberileg, vagy erkölcsileg számomra vállalhatatlan volt, holott rengeteget fizettek volna érte.
T:Milyen színésznek tartod magad - emocionálisnak, intellektuálisnak, vagy technikásnak inkább (már ha létezik ilyen kategorikus felosztás)?
Z: Azt, hogy én milyen színész vagyok, azt nem nekem kell értékelnem. Remélem, hogy jó színész vagyok azok szemében, akik láttak színházban vagy filmen. Remélem, hogy minél több rendező is így látja és hívnak a filmjeikbe játszani. Abban is reménykedem, hogy nem lehet beskatulyázni a kérdésben feltett módon. Azt tudom, milyen színész nem szeretnék lenni: bálványszínész. Akinek az életéről a legapróbb részletekig beszámol a bulvársajtó és mellesleg egy szappanopera fôszereplôje, aki rendszeresen lekacsintgat az útmenti óriásplakátokról. Senkit nem ítélek el, aki ezt csinálja, de én ezt az utat nem választanám. Bozsik Yvette 1993-ban látott meg engem a Kamrában a Müller táncosai c. színdarab fôszereplőjeként és elhívott az új darabjába. Az estély volt a címe és Yvett, Magyar Éva és én táncoltuk. A darab olyan jól sikerült, hogy megnyertük vele a 93-as Edinburgh-i Fesztivált. Azóta 9 Bozsik Yvett-produkcióban szerepeltem, aminek nagyon örülök. Egyszer egy barátom elhozta az ismerősét a Katonába. Victor Hugo-Jeles András Nevető ember c előadását nézték meg, amiben én alakítottam a nevető embert. Később mesélte nekem a barátom, hogy a szünetben az ismerőse megjegyezte: - Azért ez a Katona egy nagyon bátor színház, tényleg mernek kísérletezni és általában be is jön nekik. - Mire gondolsz? - kérdezte az ismerősét a barátom. - Itt van ez a fiú, ez a Rajkai, és táncos létére ilyen komoly főszerepet is rá mernek bízni!
T: Mi lenne, ha bejönne hozzád egy fickó és munkát ajánlana egy megaprodukcióban?
Z: Egyszer bejött a Kamrába hozzám egy fickó és felajánlotta a főszerepet egy megaprodukcióban. Letett elém egy 150 oldalas forgatókönyvet és azt mondta, hogy rám gondolt... A film tervezett szereposztásában olyan nevek szerepeltek, mint Adrien Brody, Viggo Mortensen, Charlton Heston, Darvas Iván, Kern András és még rengeteg kiváló külföldi és magyar színész. Salamon Király kincse a film címe. Egy Indiana Jones-hoz hasonlatos fiatal régészről szól, aki az egész Kárpát-medencét körbeutazza egy fiatal hercegnővel, miközben egy csapat elvetemült szláv gyilkos kergeti őket az elveszettnek hitt Salamon király kincse miatt. Igazi nagyszabású kalandfilm, amelyben a mai történet összekeveredik a középkori templomos lovagok világával. Kaland, szerelem, látvány. Őrületes költségvetésű nemzetközi produkciónak indult. A film producere és rendezője saját költségen leforgatott egy 3 perces előzetest, ami megtekinthető az interneten is, a www.carpathiafilm.com címen. Állítom,hogy ilyen előzetest Magyarországon még nem forgattak, annyira profi. Ha jól tudom, már ehhez az előzeteshez is Amerikából hívták a vágót. Még akkor is azt hittem, hogy egy mesében vagyok és álmodom, amikor három napig forgattuk ezt az ún. teasert. Ennek idestova két éve. Azóta elakadt az ügy. Próbálják összeszedni a filmre a pénzt különféle hazai és nemzetközi fórumokon. Én pedig reménykedem.
T:. A színház és a média összeegyeztethető-e?
Z: Szakmai, ízlésbeli, világnézeti és gondolkodásmódbeli értékek mentén végezzük a munkánkat. Úgy tűnik, hogy az ún. művészet, vagy elit művészet (félve használom ezt a fogalmat) egyre jobban elválik a bulvár vagy kommersz szórakoztatóipartól. Ebbe minden művészeti ág beletartozik, kezdve az irodalomtól egészen a zenéig. Korábban, az "átkosban" , pl. Aczél György "kézi" irányítása alatt ez nem volt így. Egyszerűsítve: nem hagyta, ami neki nem tetszett. Persze diktatorikus és torz rendszer volt az, mégis abból a szempontból üdvözítő, hogy nem terjedhetett el a "gagyi" olyan szinten, mint manapság és nem vált szét a kultúrában a csak pénzre utazó, profi, de kommersz és a színvonalas, tartalmas szórakoztatás. Most pedig minden "művésznek" döntenie kell, hogy melyik utat választja. "Tudós legyen és koplaljon, vagy szamár legyen és legeljen?" A média hasznos és jó, ha közvetíti a "tudós" értékeket is, és káros és romboló, ha csak "szamárságok" ömlenek belőle. Sajnos az utóbbiak túlsúlyban vannak. Ha a médiában olyan műsorban, produkcióban szerepelhetek, ami megfelel annak az ízlésnek, gondolkodásnak, szakmai elvárásnak, amelyet a színházamban is gyakorlok, akkor a média felvállalható. Ha nem így van, akkor nem kell a média.
T:. Hetvenévesen milyen színházi és filmszerepeket szeretnél magad mögött tudni?
Z: Furcsa, de nincsenek ilyen elképzeléseim. Nem a szerepek a legfontosabbak, ha a jövőmre gondolok, hanem az, hogy szeretetben és egészségben felnevelhessem a gyermekeimet, megőrizhessem a házasságomat, és tisztességben gondoskodjak majd az idős szüleinkről. És legelsősorban, hogy megtartsam a hitemet.
T: Záró kérdésem: hogy vagy?
Z: Köszönöm, kicsit fáradtan, mert sajnos elég későn szoktam lefeküdni. Mióta megszülettek a gyerekek, sok mindenre csak akkor marad időnk, amikor ők már este lefeküdtek. Pont azon gondolkodtam mostanában, hogy hogyan lehetne ezen változtatni, mert tényleg nagyon álmos vagyok...áááhhh....