Kedves film iránt érdeklődő látógatónk, felhasználónk, olvasónk a végeken! Jelen rovatunkat tájékoztató-információs rovatnak szánjuk, abban a meggyőződésben, hogy "aki olvas, többet lát". Szeretnénk tájékoztatni mindnyájukat a filmről megjelent friss olvasnivalókkal: könyvek, hazai és külföldi folyóiratok, újságok, filmes szájtok írásainak megjelenéséről. Szeretnénk, ha velünk tartana, nemcsak úgy mint tájékozódni akaró filmrajongó, hanem úgy is mint e rovat önkéntes levelezője, aki megosztaná ismereteit más filmrajongókkal s ezért szívesen felhívná mások figyelmét is olyan, a filmről szóló (a film világához tartozó) írásokra, amelyek véleménye szerint érdekesek. Éppen ezért szívesen vennénk gondolatait-véleményét e rovatban ismertetett írásokról, illetve javaslatait (pontos helymegjelöléssel) a filmkritikáktól a vaskos kötetekig terjedő hazai és külföldi filmszakirodalomból. Mondja el véleményét, írjon, javasoljon!
A Filmtett 53., nyári számának középpontjában a sci-fi áll, már minthogy a filmre vitt sci-fi, még hozzá igen bõséges kínálatban. Remek tanulmányok, ismertetõk sorakoznak a lap hasábjain, amelyekbõl sok minden meg tudható e különös mûfaj(?)ról. Figyelemre méltó Szilágyi Zoltán: Sci-fi-kalauz stopposoknak (Vázlatos sci-fi térkép), Dobolán Katalin: Sci-fi-sorozatok, Jakab-Benke Nándor: fekély e kéj (sci-fi, horror és metafizika David Cronenberg mûveiben), Vlad Basalici: A jelen nosztalgiája a sci-fiben címû tanulmányok.
A sci-fi-hez tartozó igazi meglepetés, mondhatni csemege A héfõi lány kapcsán adott Hal Hartly interjú közlése, amelyet Randy Bell készített és Váró Kata Anna fordított magyarra. Honnan jön a film? -- hangzik a kérdés. "Abból az érzésbõl jön -- kezdi a választ a kitûnõ amerikai filmrendezõ, akinek több filmje is szerepelt a magyarországi mozik mûsorán -- amely valójában szerintem sokakban ott bujkál, legalábbis sok ember kifejezésre juttatta már, nevezetesen, hogy minden márkanévvel van ellátva, és mindent az azokhoz társuló értékeke szerint rangsorolunk. Minden az, amire utal -- ez egy híres példa -- azáltal például, hogy a hatvanas évek lázadó dalait sportcipõk reklámozására használják. Abból az érzésbõl jön a film, hogy minden elõre ki van számítva. Már tudom, hogy ez csak a kereskedelem, tisztán és egyszerûen. Én is kommerszfilm-rendezõ vagyok, mert én is eladok dolgokat. De azért elgondolkoztam azon, hogy hová is vezet ez? A másik ötlet abból a felismerésbõl jött, hogy a vásárlónak annál nagyobb hitele van, minél nagyon a tarozása. Egyik barátomnak bevonták a hitelkártyáját, mert minden hónapban maradéktalanul kiegyenlítette a számláját és a hitelkártya kibocsátója nem keresett semmit a kamatokon. Szerintem ez mulatságos. Ez vezetett ahhoz, hogy Thoreaut (Henry David Thoreau mûve, a Walden a filmben tiltott irodalomnak számít --- A szerk.) használjam, õt ugyanis úgy képzelem, mint a lehetõ legrosszabb fogyasztót, aki önellátó akar lenni és teljesen független. Egy tökéletes fogyasztói társadalomban õ lenne az Antikrisztus."
Külön érdekessége e számnak az animérõl szóló írás, Ilyés István tollából. Ám elõtte pontos meghatározza mi is az az anime: "Az anime gyûjtõfogalom, amely a japán animációs filmet jelöli. Technikai szempontból többnyire hasonló az európai rajzfilmhez. A kettõ azonban minden más tekintetben lényegesen különbözik egymástól. Az anime nem a nyugati rajzfilmek keleti megfelelõje, hanem a mozgóképes médiacsoporton belül az élõszereplõs filmek és a rajzfilmek mellett egy azokkal azonos rangú kategóriát képvisel. Míg a nyugati kultúrában a rajz- és animációs filmek többnyire a gyerek nézõközönség számára készülnek, addig Japánban az anime önálló médiaként tagolódik mûfajokra, a nyugati élõszereplõs filmeknek megfelelõen. Az animák és a mangák jellegzetességének alapja, hogy szorosan kötõdnek a japán emberek életéhez, látásmódjához, kultúrájához. A túlidealizáltság, a szélsõséges romantika éppúgy a japán kultúrából ered, mint a halál és az erõszak naturális ábrázolása vagy akár a szexuális nyitottság. De ilyen jellegzetesség: a tradíció és az újszerû technológiák montázsa, a fantázia lehetséges világaira való nyitottsága a formák és a narratívák terén." A Filmtett, amely rendszeresen gondoskodik technikai ismereteink bõvítésérõl is, ez alkalommal, a sci-fi témához illõen a 3D grafika és animáció rejtelmeibe vezeti be az olvasót, Bertóti Attila segítségével.
Ebben a számban zárul Geréb Anna remek ismeretterjesztõ összefoglalása az oroszországi filmmûvészet történetérõl. Olvashatunk beszámolókat a Sepsiszentgyörgyi (II. Film.DOK) fesztiválról és a lutoni Filmstock International (amely idén lesz 6. éves) Debrecen városában tett szereplésérõl, valamint kritikai értékelést a Vera Drake, a 2046, A vágy törvénye, a Le a fejjel, A tolmács címû filmekrõl.
A Filmtett ezzel a számmal ünnepli fennállásának 5. évét!!! GRATULÁLUNK!
További ajánlatunk
David Mitchell: Felhőatlasz (Cartaphilus Kiadó) 2012. december 6. | 21:12 Az angol író regénye izgalmas mű, telitalálat a könyv szerkezete, és a kalandok szövése megunhatatlan. Az olvasó mintha Peer Gynt hagymáját fogná a kezébe: ahogy hántjuk le a rétegeket, úgy...
Cormac McCarthy: Átkelés 2012. november 24. | 15:11 November közepén jelent meg a Magvető Kiadó Cormac McCarthy-sorozatában az Átkelés című kötet, a Vad lovakkal megkezdett Határvidék-trilógia második darabja. A regény a nagysikerű Vad...
Matt Bondurant: Fékezhetetlen - A világ legszittyósabb megyéje 2012. szeptember 14. | 13:09 Szeptember 13-tól játsszák a magyar mozik Az ajánlat és Az út rendezője, John Hillcoat filmjét, a Fékezhetetlent. A megtörtént eseményeken alapuló mű az 1920-as években játszódik, és három fivér...
Patti Smith: Kölykök 2012. augusztus 29. | 02:08 Augusztus elején jelent meg a Magvető Kiadó gondozásában Patti Smith Kölykök című könyve; a könnyűzene és a költészet találkozási pontjait kereső legendás énekes-dalszerző fiatalkorának és egy...
Quentin Tarantino: Ponyvaregény (Cartaphilus Kiadó) 2012. május 27. | 22:05 Sokan hiszik (tévesen), hogy egy filmet a főcímtől a stáblistáig egy nekifutásra kell végignézni. Sőt, az emberek többsége nem is hajlandó megszakítani, vagy mondjuk a közepén kezdeni egy film...