odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-


HÍREK
Cannes - A japán Kore-eda Hirokazu filmje kapta az Arany Pálmát
Cannes - A magyar versenyfilm nyerte a kritikusok különdíját
A Nem vagyok boszorkány nyerte a 25. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált
Zenei és magyar vonatkozású filmek a 25. Titanicon
A Tűzgyűrű: Lázadás ledöntötte a Fekete Párducot az észak-amerikai kasszasikerlista éléről
JÁTSZ/MAN
Catwoman
A HONLAP IZÉJE
A honlap romkom-mestere
MEGKÉRDEZTÜK
\"Elég valószínűtlennek tűnt, hogy Hollywood megvenné valamelyik történetemet!\"
MOLY
Kizökkent idő
Bevezető  
Kedves film iránt érdeklődő látógatónk, felhasználónk, olvasónk a végeken! Jelen rovatunkat tájékoztató-információs rovatnak szánjuk, abban a meggyőződésben, hogy "aki olvas, többet lát". Szeretnénk tájékoztatni mindnyájukat a filmről megjelent friss olvasnivalókkal: könyvek, hazai és külföldi folyóiratok, újságok, filmes szájtok írásainak megjelenéséről. Szeretnénk, ha velünk tartana, nemcsak úgy mint tájékozódni akaró filmrajongó, hanem úgy is mint e rovat önkéntes levelezője, aki megosztaná ismereteit más filmrajongókkal s ezért szívesen felhívná mások figyelmét is olyan, a filmről szóló (a film világához tartozó) írásokra, amelyek véleménye szerint érdekesek. Éppen ezért szívesen vennénk gondolatait-véleményét e rovatban ismertetett írásokról, illetve javaslatait (pontos helymegjelöléssel) a filmkritikáktól a vaskos kötetekig terjedő hazai és külföldi filmszakirodalomból. Mondja el véleményét, írjon, javasoljon!
Lapozó  
Eastwood és a globál
2012. május 27. | 22:05

Filmvilág, 2005. május

A Cahiers du Cinéma áprilisi száma után a Filmvilág májusi számának is fõ témája a remek amerikai színész-rendezõ, Clint Eastwood munkássága. Kubiszyn Viktor széles ívû tanulmányban mutatja be a színészt, a fakó lovast, a hallgatag vándort, a desperadót, s ki tudja még mi mindent tud ez a ma már öregedõ mester a vásznon eljátszani. Rövid beszélgetés olvasható vele a Sight and Sound amerikai szaklapból átmentve. Ezt követi Nevelõs Zoltán hosszabb írása a Piszkos Harry verziókról és Géczi Zoltán elemzése a rendezõ Clint Eastwoodról.

E legutóbbi írásban olvashatjuk:
"A Nincs bocsánat volt a katalógus elsõ nemes veretû mesterdarabja, a Véres unkára következõ Titokzatos folyó pedig Clint Eastwood rendezõi pályafutásának legmagasabb csúcsa, a karakterek épített és karakterek által mozgatott dráma nehezen felülmúlható iskolapéldája. 2003-ban már senki nem várt tõle semmi újat. nem csupán az életmû elismeréseképpen adományozott Oscart, de a Velencében kapott Arany Oroszlánt (ugyanez okból utalták ki számára) is évek pora lepte, ám Clint Eastwood huszonnegyedik filmjével ismét bizonyította, hogy nem csupán retrospektív vetítéseken érdemes nézni filmjeibõl, de jövõben is számolni kell személyével."

Kiemelten foglalkozik a lap Jennifer Abbot és Mark Achbar filmjével, A vállalattal. Véleményt, "kritikát" nem akár ki ír róla, hanem Jaksty György. Majd Lengyel László és Szilágyi Ákos elemzi a film által is felvetett jelenséget, Mihancsik Zsófia kérdéseire. Szilágyi Ákos egy helyütt a következõ megfontolásra érdemes megjegyzést teszi:
"De van ennek a filmnek kapcsán még egy fontos mozzanat: ugye mára elszabadult az, amit mi repülõ pénzgazdaságnak, határok teljes átjárhatóságának hívunk. Ami egyfelõl nagyszerû, hiszen a szabadságot jelenti. Másfelõl azonban katasztrofális, hogy mindent egyetlen racionalitás medrébe szorít bele. Minden más racionalitást legalábbis érvénytelennek tart, mondván, hogy nem térül meg a piacon. A piacon nem lehet másként gondolkozni --- ezért van az állami szektornak mindmáig olyan nagy jelentõsége és az államnak akkora felelõssége egy csomó területen.  --, mint így: a lehetõ legrövidebb idõ alatt, a lehetõ legtöbb embernek, a lehetõ legtöbb terméket a piacilag lehetséges legmagasabb áron eladni. Csakhogy sok minden nem fér el a piaci racionalitás határai között. A természet ideje, rendje, múlása, katasztrófái vagy csodálatos folyamatai nem férnek bele -- ebben a filmben is a legfõbb kifogás a szörnyek ellen, hogy nincsenek érzéseik, gátlástalanok  --, és a szív ideje, az ima ideje, az irodalom ideje, a spiritualitás ideje is mánként telik. És ha megpróbálom õket belerántani a piaci racionalitás idejébe, az azt jelenti, hogy vagy elpusztítok õket vagy kifordítom önmagukból, tömegkultúrát, kukkoló showt, szórakoztató tudományt szórakoztató vallást, szórakoztató mûvészetet csinálok belõlük.

Ez a kiüresítései, felszámolási folyamat javában tart és a A vállalat címû film ennek részét képezi, ugyanis az ökológiai témát, a globális civilmozgalom erkölcsi és politikai témáját üresíti ki, tálalja fel szórakoztató módon, az amerikai mûfaju film eszközeivel."
Figyelemre méltó eszme futtatást olvashatunk Pápai Zsolt tollából, aki némiképp Bikácsy Gergely francia filmrõl szóló könyvének címét felhasználva, Bolond Pierrot Hollywoodba megy címszó alatt azt vizsgálja, hogy a a hatvanas évek közepétõl az amerikai mozi szabályait folytonosan megszegõ filmrendezõk -- Scorsese, Coppola, Schrader és többi "fenegyerek" --  lázadásának köszönhetõ az amrikai álomgyár megújulása, majdhogynem feltámadása. Másképpen foglalmazva: nekik köszönhetõ, hogy meg tudta tartani hegemón pozícióját a film világában. Cikkét követõen olvashatunk egy interjú részletet a neves forgatókönyvíró (Taxisofõr, Mennydörgés, Amerikai dzsigoló, Dühöngõ bika, Krisztus utolsó megkísértése, Könnyû altató, Minden gyanú felett, Kisvárosi gyilkosság, Holtodiglan, Holtak útja) és rendezõvel, Paul Schraderrel. Schrader arra kérdésre hogy van-e módszere arra, hogy megakadályozza az öncenzúrát, a következõképpen felel: "Régebben éjszaka, részegen írtam. 15 évig írtam részegen, de most már túl öreg vagyok ehhez, túl hosszú idõbe tellene a kijózanodás. A Holtodiglan volt az elsõ forgatókönyvem, amit józanul írtam. Egyénként nincs olyan nagy különbség a két állapot között. mindössze annyi, hogy józanul elkerülhetetlenül beindul a kritikai kényszer, részegen viszont nem félsz a gradiózus dolgoktól és az érzelmektõl, csak úszol az árral." Mire a másik kérdés: "Mai fejjel milyennek látja a Dühöngõ bikát?" A válasz: Fantasztikus mozinak tartom, de valahogy nem került igazán közel hozzám. Talán azért nem, mert Jake La Motta nem az a fajta karakter, akit magamtól kitalálnék. Szemben például Krisztussal, akit szívesen kitaláltam volna."

Folytatja a Filmvilág a jelentõs keleti rendezõk bemutatását. Ez alkalommal Teszár Dávid portréját olvashatjuk Shinya Tsukamatoról, a kortárs japán film egyik legeredetibb egyéniségérõl.

Érdekes olvasmány még Bársony Éva beszámolója a Berlináléról és Karátson Gábor jegyzete a Duna televízióban bemutatásra kerülõ kazah-krgiz filmalkotásokról.
A kritikai rovatban talán Stõhr Lóránt elemzése a leginkább figyelemre méltó, a francia filmrendezõ, Francois Ozon új filmjérõl: 5 X 2.



További ajánlatunk
David Mitchell: Felhőatlasz (Cartaphilus Kiadó)
2012. december 6. | 21:12

Az angol író regénye izgalmas mű, telitalálat a könyv szerkezete, és a kalandok szövése megunhatatlan. Az olvasó mintha Peer Gynt hagymáját fogná a kezébe: ahogy hántjuk le a rétegeket, úgy...
Cormac McCarthy: Átkelés
2012. november 24. | 15:11

November közepén jelent meg a Magvető Kiadó Cormac McCarthy-sorozatában az Átkelés című kötet, a Vad lovakkal megkezdett Határvidék-trilógia második darabja. A regény a nagysikerű Vad...
Matt Bondurant: Fékezhetetlen - A világ legszittyósabb megyéje
2012. szeptember 14. | 13:09

Szeptember 13-tól játsszák a magyar mozik Az ajánlat és Az út rendezője, John Hillcoat filmjét, a Fékezhetetlent. A megtörtént eseményeken alapuló mű az 1920-as években játszódik, és három fivér...
Patti Smith: Kölykök
2012. augusztus 29. | 02:08

Augusztus elején jelent meg a Magvető Kiadó gondozásában Patti Smith Kölykök című könyve; a könnyűzene és a költészet találkozási pontjait kereső legendás énekes-dalszerző fiatalkorának és egy...
Quentin Tarantino: Ponyvaregény (Cartaphilus Kiadó)
2012. május 27. | 22:05

Sokan hiszik (tévesen), hogy egy filmet a főcímtől a stáblistáig egy nekifutásra kell végignézni. Sőt, az emberek többsége nem is hajlandó megszakítani, vagy mondjuk a közepén kezdeni egy film...
  archívum
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM

Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram