odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-


HÍREK
Cannes - A japán Kore-eda Hirokazu filmje kapta az Arany Pálmát
Cannes - A magyar versenyfilm nyerte a kritikusok különdíját
A Nem vagyok boszorkány nyerte a 25. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált
Zenei és magyar vonatkozású filmek a 25. Titanicon
A Tűzgyűrű: Lázadás ledöntötte a Fekete Párducot az észak-amerikai kasszasikerlista éléről
JÁTSZ/MAN
Catwoman
A HONLAP IZÉJE
A honlap romkom-mestere
MEGKÉRDEZTÜK
\"Elég valószínűtlennek tűnt, hogy Hollywood megvenné valamelyik történetemet!\"
MOLY
Kizökkent idő
Bevezető  
Kedves film iránt érdeklődő látógatónk, felhasználónk, olvasónk a végeken! Jelen rovatunkat tájékoztató-információs rovatnak szánjuk, abban a meggyőződésben, hogy "aki olvas, többet lát". Szeretnénk tájékoztatni mindnyájukat a filmről megjelent friss olvasnivalókkal: könyvek, hazai és külföldi folyóiratok, újságok, filmes szájtok írásainak megjelenéséről. Szeretnénk, ha velünk tartana, nemcsak úgy mint tájékozódni akaró filmrajongó, hanem úgy is mint e rovat önkéntes levelezője, aki megosztaná ismereteit más filmrajongókkal s ezért szívesen felhívná mások figyelmét is olyan, a filmről szóló (a film világához tartozó) írásokra, amelyek véleménye szerint érdekesek. Éppen ezért szívesen vennénk gondolatait-véleményét e rovatban ismertetett írásokról, illetve javaslatait (pontos helymegjelöléssel) a filmkritikáktól a vaskos kötetekig terjedő hazai és külföldi filmszakirodalomból. Mondja el véleményét, írjon, javasoljon!
Lapozó  
Filmszemle után
2012. május 27. | 22:05

Filmvilág, 2005. március

Az áprilisi Filmvilág vezetõ anyagát az idei filmszemle-értékelések alkotják. Így a játékfilmekrõl Szilágyi Ákos, A kísérleti- kisjátékfilmekrõl Bikácsy Gergely, a dokumentumfilmekrõl Bori Erzsébet készített beszámolót.
Szilágy Ákos szerint: "A 36. Magyar Filmszemle szembeállítása a filmes összfolyamattal félreértéshez vezet. Ha annak az egyre fokozódó dinamikának az összefüggésében nézzük a szemlét, amelyet öt-tíz éve indított egy el váratlanul és egy idõben felbukkant tehetséges fiatal generáció, s amely lendületbe hozta a ')0-es évek közepén megtorpant középnemzedék kiváló rendezõit is, s egyre magasabbra állítva a mércét, fokozta az ambíciók és tehetségek versengését, mind több alkotót és csapatot vonz magához olyan területekrõl is, amelyeket a játékfilmkészítés mostanáig alig érintett meg, akkor egyrészt azt láthatjuk, hogy számszerûen semmivel sem volt kevesebb szuverén filmalkotás most, mint bármikor egy átlagos szemlén (Fekete kefe, Nyócker!, A porcelánbaba); nem volt kevesebb az ambiciózusan elkészített, szakmailag jó színvonalú, tökéletesen nézhetõ(!) mûfaji film (A temetetlen halott, Ég veled!, Dallas Pashamende, A miskolci bonnieésklájd, Terézanyú, Világszám); és nem volt kevesebb a filmnyelvvel, mûfajjal, témával kísérletezõ, újító szándékú alkotói film sem (Dear, Daughter, Zsiguli, Kész cirkusz, A halál kilovagolt Perzsiából) nem beszélve néhány igazi tehetségre valló elsõ filmes debütálásról (A fény ösvényei, Csoda Krakkóban, Kinder Garden)."
Majd megállapítja, hogy egy bizonyos szempontból tekintve a fesztivál filmjeire "a legszembetûnõbb ezen a szemlén a szociális, a történelmi és az egzisztenciális témák, kollíziók visszaszorulása volt, nemcsak általában, hanem magukban a történelmi, szociális, egzisztenciális témákban is. A képzelõerõ mintha csak akkor szabadulhatna fel, ha kitalált vagy valóságos, mindenesetre markáns törzsi életvilágok talajára lép. Az egységes értelmezési keretek, a modern ideológiák nagy tükrei (nemzet, osztály, párt, korszak, nemzedék) kilobbantak. Individuális értelmezési keretek, képzelt törzsi identitások váltották fel õket -- végtelen számban."
Bori Erzsébet beszámolójában pedig figyelemre méltóak azok a részek, amelyek a magyar dokumentumfilm általános helyzetére vonatkoznak.
A szerzõ szerint túltermelési válság van. "A korábban elindított reformok  --  dokumentumfilmes kezdõnapok a szemlén, a filmek mûfajú kategóriákba sorolása  --  erre nem adnak megoldást, csak a rendszert toldozgatják. Azt a rendszert, ami arra kényszeríti az alkotókat, hogy megállás nélkül dolgozzanak, egyszerre akár több filmen is. Azt a rendszert, amely nem ad módot a nagyobb lélegzetû, a folyamatokat, a szereplõket éveken át nyomon követõ filmekre, nem ad idõt és teret a mûgondnak, a részletekre ügyelõ, aprólékos, kiérlelt munkának. A szakmán a tanácstalanság, sõt a kétségbeesés jelei mutatkoznak. De beszélhetünk-e egységes szakmáról egyáltalán? A dokumentumfilmezés sokáig a magányos farkasok, megszállottak, elkötelezettek sportja volt. Még megvannak a régiek, újak is csatlakoznak hozzájuk, de ahogy terjed az egyre könnyebben megszerezhetõ és használható technika, úgy próbálkoznak mind többen a pályán. Egyfelõl örvendetes a filmcsinálás demokratizálódása, másfelõl határozottan érzékelhetõ a "megélhetési dokumentumfilmezés" jelensége, és ahogy a gondok szorításában vergõdõ, elõre menekülõ szakmában is fellazulnak a minõségi követelmények, úgy mosódnak el a határok a lelkes amatõrizmus, a homevideózás és a hivatalos filmeszés között.
Ezen a helyzeten csak a komoly mûhelymunka tudna változtatni. Ehhez pedig igazi mûhelyek kellenének. Vannak alkotói csoportosulások, stúdiók, amelyek nyújtanak bizonyos szakmai hátteret, érdekképviseletet, de ezeknek annyi hivatalos elismertségük van csak, mint egy legényegyletnek. Forrásaik nincsenek, és a dokukra  --  amelyek egyes számítások szerint összese kapnak annyi pénzt, mint egyetlen átlagos játékfilm --  nem létezik mûhelytámogatás sem. És akkor az elkészült munkák bemutatási (õrzési, archíválási, hozzáférési) lehetõségeirõl még nem is beszéltünk."

A Filmvilág az utóbbi években mindig bõséges teret szentelt az úgynevezett távol-keleti (fõképp kínai, korai, japán) filmeknek. Ez a szám Ardai Zoltán tollából elemzést közöl a kortársi film egyik jelentõs alakjának, Wong Kar-Wainak új filmjérõl, amelynek címe 2046. Ezt követõen olvasható Kriston László interjúja Christpher Doyle-lal, a neves és rakoncátlan operatõrrõl, aki Wong Kar-Wai állandó munkatársa. S talán sok olvasóval sikerül felfedezetnie Varró Attilának ami Hongkong legfelkapottabb rendezõjét, akinek neve: Johnnie To.

A történelem és a filmtörténelem iránt érdeklõdõknek szolgálhat tanulságul Ádám Péter írása a francia -- Vichy-ben megalakult  --kormány, a németekkel való kollaborálás idejét idézõ filmekrõl. E témához kapcsolódik a a Trianon problematikáját, illetve Koltay Gábor Velünk élõ Trianon címû filmjét elemzõ írások.

Nemcsak a DVD-boltokban sorjáznak újabb a Hitchcock filmek, de van hozzák olvasni való is: a Filmvilág folytatja Peter Bogdanovich-nak a Mesterrel készített interjújának közlését, amelyek Erdélyi Eszter laza és érdekes Vertigo (Szédülés) elemzése kapcsolódik."



További ajánlatunk
David Mitchell: Felhőatlasz (Cartaphilus Kiadó)
2012. december 6. | 21:12

Az angol író regénye izgalmas mű, telitalálat a könyv szerkezete, és a kalandok szövése megunhatatlan. Az olvasó mintha Peer Gynt hagymáját fogná a kezébe: ahogy hántjuk le a rétegeket, úgy...
Cormac McCarthy: Átkelés
2012. november 24. | 15:11

November közepén jelent meg a Magvető Kiadó Cormac McCarthy-sorozatában az Átkelés című kötet, a Vad lovakkal megkezdett Határvidék-trilógia második darabja. A regény a nagysikerű Vad...
Matt Bondurant: Fékezhetetlen - A világ legszittyósabb megyéje
2012. szeptember 14. | 13:09

Szeptember 13-tól játsszák a magyar mozik Az ajánlat és Az út rendezője, John Hillcoat filmjét, a Fékezhetetlent. A megtörtént eseményeken alapuló mű az 1920-as években játszódik, és három fivér...
Patti Smith: Kölykök
2012. augusztus 29. | 02:08

Augusztus elején jelent meg a Magvető Kiadó gondozásában Patti Smith Kölykök című könyve; a könnyűzene és a költészet találkozási pontjait kereső legendás énekes-dalszerző fiatalkorának és egy...
Quentin Tarantino: Ponyvaregény (Cartaphilus Kiadó)
2012. május 27. | 22:05

Sokan hiszik (tévesen), hogy egy filmet a főcímtől a stáblistáig egy nekifutásra kell végignézni. Sőt, az emberek többsége nem is hajlandó megszakítani, vagy mondjuk a közepén kezdeni egy film...
  archívum
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM

Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram