Cahiers du cinéma, 2005, február
A kitűnõ francia szaklap hagyományaihoz híven az idén is megkérdezte olvasóit, melyik 10 filmet tartják az elmúlt év legjobb alkotásainak. Nem kis meglepetésre az alábbi sorrend született:
1. Garry (Gus Van Sant)
2. Rois et reine (Arnaud Deplechin)
3. Lost in translation (Sophie Coppola)
4. Tropical malady (A. Weerasethakul)
5. 2046 (Wong Kar-wai)
6. Saraband (Ingmar Bergman)
7. Shara (Naomi Kawese)
8. L'Esquive (Abdellatif Kichiche)
9. Kill Bill 2. (Quentin Tarantino)
10. Clean (Olivier Assayas)
Természetesen közreadták a szerkesztõség tagjainak összesített szavazatait is:
1. Tropical malady (A. Weerasethakul)
2. A l'ouest des rails (Wang Bing)
3. S-21, la machine de mort khmere rouge (Rithy Panh)
4. Le Village (Night M. Shymalan)
5. Shara (Naomi Kawese)
6. Rois et reine (Arnaud Deplechin)
7. The Brown Bunny (Vincvent Gallo)
8. Garry (Gus Van Sant)
9. Café Lumiere (Hou Hsiao-hsien)
10. Kill Bill 2. (Quentin Tarantino)
+1 Saraband (Ingmar Bergman)
Érdekes, hogy a két lista egyezései milyen szerények, de talán nem jelez szakadékot az olvasó és a szerkesztõk ízlése között. Különös az a jó helyezés, amit a Tropical malady címû film kapott, amelyről idehaza semmit sem lehetett hallani (bár e rovatban említést tettünk a Cahiers kritikájáról). További érdekesség, hogy a szerkesztõség listájának elején két dokumentumfilm is szerepel: a kínai Wang Bing kegyetlen alkotása a nehéziparról és fõként az ott dolgozók életérõl; valamit a a vörös kmerek kegyetlenségeit bemutató alkotás. Az elõbbi, kilenc órás darab nyerte a 2003-as Marseille-i dokumentumfilm-fesztivál nagydíját, s azóta megjelent DVD-n is, a MK2 kiadásában.) Vajon láthatóak lesznek-e ezek valaha is Magyarországon? Ha a mozikban nem is, de legalább a televízióban?
Egyénként a többivel sem állunk sokkal jobban: a két TOP 10-ben szereplõ film több mint fele nem (volt) látható a magyar mozikban.
Érdekes beszámolót találunk az új német filmrõl, a folyóirat hármat emel ki a friss alkotások közül, Henner Winckler: Klassen-fahrt, Jan Krüger: Unterwegs és Angela Schanelec: Marseille címû mûveit.
Folytatódik a fiatal francia film bemutatása, ez alkalommal új filmforgalmazókkal ismerkedhetünk meg, így: Memento Films (Alexandre Mallet-Guy, Emilie Georges), Carlotta Films (Vincent Paul-Boncour, Jean-Pierre Gardelli), Capricci Films (Fraid Lounas, Guillaume Mainguet), Zootrope (Gilles Boulenger, Sacha Brasseur, Emmaniel Atlan).
Komoly terjedelemben foglalkozik az újság a nálunk kevéssé ismert, de igen jelentõs filmrendezõ, Peter Watkins 1974-ben Edvard Munch-rõl készült filmjének újbóli bemutatója és DVD-n történõ megjelenése alkalmából. (Watkinsnak nálunk talán csak egy popénekes életét elemzõ, Kiváltság címû filmje ment a Filmmúzeumban.)
A Cahiers egyik hirdetésébõl megtudható, hogy Tarr Béla filmje, a Werckmeister harmóniák - szégyenteljes módon a magyar kiadást megelõzve - megjelent DVD-kiadásban Párizsban. (A filmbõl egyébként rendkívüli elõadást tartottak február 17-én, a Párizsi Magyar Intézetben.)