odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-
CORVIN 14h-


Andrej Tarkovszkij
Andrej Tarkovszkij (1932-1986)

Rendező, Szereplő, Író - Forgatókönyvíró

A legfilmesebb orosz filozófus és egyben a legfilozofikusabb filmrendező, forgatókönyvíró. Apja, Arszenyij Tarkovszkij költő volt, akinek verseit több filmjében is fölidézi (pl. Tükör, Stalker). Tarkovszkij zenét, festészetet és arab nyelvet tanult, majd geológiai munkát vállalt Szibériában. 1957 és 1961 között a Filmművészeti Főiskolán (VGIK) Mihail Romm tanítványa volt.
Diplomamunkájával – Az én nagy barátom (1960) – hívta fel a figyelmet tehetségére. Már első nagyjátékfilmjével, az Iván gyermekkorával – amely a háború borzalmait egy személyes sors bemutatásával teszi átélhetővé - elnyerte a Velencei Filmfesztivál Arany Oroszlán díját. Ezek után kapott lehetőséget történelmi környezetben játszódó, a 15. századi orosz ikonfestő életét szabadon feldolgozó filmje, az Andrej Rubljov elkészítésére. Ebben az alkotásában dolgozta ki Tarkovszkij sajátos stílusát, állította elő azt az új minőséget, amelynek legfőbb jellemzője az anyagszerűen szemlélődő hozzáállás. Ezzel összefüggő eredeti, sokoldalú szimbólumai (hó, víz, tej, tűz) is itt tűnnek föl először, a film festészeti témája révén pedig valóságosan az ikonfestészetből eredő képalkotási elvekre talált rá. Az alkotás az orosz szellemiség olyan kérdéseit fogalmazta meg, ami nem nyerte el a szovjet hatalom tetszését. A mű évekig be volt tiltva, csak külföldi nyomásra kerülhetett el Cannes-ba, ahol különdíjjal jutalmazták.
A rendező két sci-fi-t is alkotott, amelyek túlnőnek a műfaj hagyományos keretein. A Solarisban (1972) a belső félelmek kivetülése, a Sztalkerben (1979) a vágyak külső teljesíthetetlensége vezet el az erkölcsfilozófiai kérdésekhez. A Tükörben (1975) saját életét, családja sorsát megidézve beszél a túlélhetőségről.
Tarkovszkij önként távozott Oroszországból. A már Olaszországban készült Nosztalgia (1983) a keleti és nyugati filozófia összebékíthetőségét taglalja. Az Áldozathozatal (1986) - amelyet Svédországban, Bergman stábjával forgatott - az emberiségért és az emberiességért áldozatot hozó, ezért az őrületet is felvállaló férfi tragédiája.

Könyvek:
Andrej Tarkovszkij: A megörökített idő (Budapest: Osiris, 1998)
Kovács András Bálint – Szilágyi Ákos: Tarkovszkij Budapest: Helikon, 1997)
Rendező

Tarkovszkij díszdoboz (8 DVD)
[2006]


Áldozathozatal
[Offret, 1986]


Nosztalgia
[Nostalghia, 1983]


Sztalker
[Stalker, 1979]


Tükör
[Zerkalo, 1974]


Solaris
[Solaris, 1972]


Andrej Rubljov
[Andrej Rubljov, 1966]


Iván gyermekkora
[Ivanovo gyetsztvo, 1962]


Szereplő

Rendezte: Andrej Tarkovszkij
[Regi Andrej Tarkovskij, 1988]


Író - Forgatókönyvíró

Áldozathozatal
[Offret, 1986]


Nosztalgia
[Nostalghia, 1983]


 
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink