odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-
CORVIN 14h-


Peter Greenaway
Peter Greenaway (1942)

Rendező, Író - Forgatókönyvíró

Angol filmrendező, Londonban született. Képzőművészeti tanulmányok után fordult a film felé, 11 évig vágóként dolgozott. Ez idő alatt kezdett filmeket rendezni. Először a strukturalizmus hatása alatt álló, erősen formalista rövidfilmeket készített. Első munkája A vonat (1965). A korai rövidfilmek közül Magyarországon az Ablakok (1975), a Kedves telefon (1977), és a Keresztül a H betűn (1978) címűeket mutatták be. Ez utóbbi, vidám felhangoktól sem mentes alkotása hozta meg számára a nemzetközi elismerést. 1982-es első nagyjátékfilmje, A rajzoló szerződése (1982) tette világhírűvé. E XVIII. századi történet egy angol vidéki kastélyban játszódó szexuális cselszövésről mesél. A film szerkezete formális párhuzamokra és szimmetriákra épül, a cselekmémy valamennyi eleme többször megismétlődik, tükörképként jelenik meg egy különösen bonyolult, barokkos struktúrát hozva létre - a barokkos jelző aztán Greenaway egész pályáját végigkíséri. Ezt a filmet mind a kritikusok, mind a művészfilmeket kedvelő nézők jól fogadták. Két kevésbé sikeres dolgozat következett: Z00, Z és két nulla, valamint Az építész hasa. A Számokba fojtva (1987) már címe, nemkülönben szigorúan numerikus elvű szerkezet- sőt töténetformálása révén mindennél jobban összegzi a rendező listázó módszerű extenzív totalitásigényét, szellemi gyűjtőszenvedélyét. Következő alkotása - A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője - emelte újra a világhír szárnyaira, most már Magyarországon is felfokozott várakozás előzte meg Prospero könyvei című Shakespeare-adaptációját. E kéken tündöklő képóceán után 1993-ban tárta a világ elé vörös alapszínű vízióját, A maconi gyermeket. Peter Greenaway filmjeiben kiemelt jelentőséggel szerepelnek a társművészetek : színház, festészet, zene. Összművészeti törekvésére jellemző 1992-es bécsi képzőművészeti kiállítása is, melyre a világ száz leginkább figyelemreméltó tárgyát gyűjtötte be. A testfestés és a távol-keleti kalligráfia lép különös házasságra Párnakönyv című művében, melyben egyúttal az egységes filmkép elektronikus feldarabolását (az ún. képszendvicset) is művészi eszközzé emeli. A Nyolc és fél nő kéjesen emberellenes katalogizálósdija azonban sajnos már a teljes kiüresedés riasztó jeleit mutatja.
Rendező

Eisenstein Mexikóban
[Eisenstein in Guanajuato, 2015]


Éjjeli őrjárat
[Nightwatching, 2007]


8 és 1/2 nő
[8 1/2 Women, 1999]


Párnakönyv
[The Pillow Book, 1996]


A maconi gyermek
[The Baby of Macon, 1993]


Prospero könyvei
[Prospero's Books, 1991]


A Szakács, a Tolvaj, a Feleség és a Szeretője
[The Cook the Thief His Wife and Her Lover, 1989]


A rajzoló szerződése
[The Draughtsman's Contract, 1982]


Író - Forgatókönyvíró

Eisenstein Mexikóban
[Eisenstein in Guanajuato, 2015]


Éjjeli őrjárat
[Nightwatching, 2007]


A maconi gyermek
[The Baby of Macon, 1993]


A Szakács, a Tolvaj, a Feleség és a Szeretője
[The Cook the Thief His Wife and Her Lover, 1989]


A rajzoló szerződése
[The Draughtsman's Contract, 1982]


 
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink