odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-



Brokeback Mountain - Túl a barátságon
Brokeback Mountain
ODEON ÉRTÉKELÉSE 9
LÁTOGATÓK ÉRTÉKELÉSE 8.5

Küldd el emailben!
 
Javítsd az adatbázist!
Írj Te is ajánlót!
Pontozd a filmet!
 
eredeti cím:  Brokeback Mountain
év:  2005
nemzet:  amerikai (USA)
hossz:  134 perc
kép:  színes
kiadó/forgalmazó:  dvd: RTL Filmklub
vhs: SPI
dialógus:  szinkronizált
műfaj:  irodalmi adaptáció
dráma
STÁBLISTA DVD-INFO
Rendező
Ang Lee
Szereplő
Heath Ledger
Jake Gyllenhaal
Randy Quaid
Anne Hathaway
Kate Mara
Michelle Williams
Valerie Planche
Graham Beckel
Operatőr
Rodrigo Prieto
Zeneszerző
Gustavo Santaolalla
Író (Eredeti mű szerzője)
E. Annie Proulx
Író (Forgatókönyvíró)
Larry McMurtry
Diana Ossana
Hang:
5.1
SR
Szinkron:
angol (english), magyar
Feliratozás:
angol (english), magyar
Képarány:
1.85:1
Extra:
előzetes(ek)
interjúk
werkfilm
Aki az elmúlt néhány hónapban nem szerzett tudomást arról, hogy van egy Brokabeck Mountain című film, melynek két meleg cowboy a főhőse, az minden bizonnyal egy fa odvában élt, miközben gyökereket, gumókat és vadmézet evett. Némi lemaradással, de most végre hozzánk is bevágtatott az ominózus darab, úgyhogy mindenki saját ízlésvilága szerint (is) tud nekimenni, közömbösnek maradni, vagy éppen tetszését nyilvánítani. Sok szót így nem is vesztegetnénk a történetre: 1963-ban járunk, valahol a Bush-féle Texas kietlen és hegyes részén, ahol két fiatal cowboy jelentkezik egy nehéz, kizsákmányoló és rosszul fizető nyári idénymunkára. Két jelentkezőből kettőt vesznek fel, és a hosszú hónapok kapcsán szépen lassan szerelem alakul ki köztük. Aztán jön a szeptember, mindketten otthagyják a legeltetést, és messzire szakadnak egymástól, mígnem négy év elteltével ismét találkoznak: egyikük, ahogy ígérte, elvette régi barátnőjét, sőt, gyerekei is születtek, másikuk viszont még mindig az a magányos lovas, amilyennek legalább ebben hasonlítania kell a klasszikus hősökhöz.
Itt álljunk meg egy pillanatra, és gondolkozunk el, milyen is egy igazi cowboy? Bár valódi Marlboro Man, mégis lazán sodorja meg a szűrő nélküli cigarettát, erős akcentussal, alig nyitott szájjal beszél, lenézi a nőket (úgyis mind csak rá vár), és nem is a colttal, hanem a vadászpuskával bánik igazán jól (hiszen az az igazi fallikus szimbólum). Az egyetlen igazi, eredeti és megkérdőjelezhetetlen amerikai ikon, amilyen csak az újvilági, jól öntözött földön terem. Ezt persze már maga John Ford és Sam Peckinpah megkérdőjelezte, 1969-ben pedig John Schlesinger végleg hatalmas idézőjelbe tette: a Jon Voight alakításban a nagyvárosba érkezett vidéki kissrác menőnek gondolt cowboy-image-e mögött sutaság, félénkség, kihasználhatóság (és persze hatalmas szeretetvágy) húzódik meg, aminek láttán John Wayne olyan mélyen húzná szemébe kalapját, ahogy csak tudja. Ang Lee mindezekkel is ment szembe, mikor nem egyszerű melegfilmet készített, hanem egyszerre jó nagy rúgást vitt be (tajvani létére) az amerikai álomnak. Pedig sem elkötelezettségéhez, sem tehetségéhez nem férhet kétség: ha megnézzük tengerentúlon készített műveit, azok egyszerre zsánerfilmek, az ottani történelemben gyökerező munkák, egyszerre kritikus (tabudöntő?) művek, és kiváló alkotások – még az elhibázott Hulk is; a Jégviharban megmutatta a 70-es évek álságos középosztályát, a Pokol lovasai-ban a polgárháborús western-nel játszott el, a Hulk-ban pedig olyan formát adott a képregényeknek, ahogy sem előtte, sem azóta senki – nem rajta, hanem a forgatókönyvön, és a műfaj által el nem tűrt túlzó és direkt moralizáláson múlt a hatalmas bukás, melyre kis híján karrierje is ráment. (És akkor még nem szóltunk a klasszikus angol adaptációról, az Értelem és érzelem-ról, és a Tigris és Sárkány-ról, mellyel mindenki előtt ismert lett végre a több évtizedes keleti repülős-kardozós műfaj, a wuxia.) A Brokeback Mountain-nel nem csupán a „hősi” történelem és múlt kapja meg a magáét, hanem Hollywood is: hát tényleg senki nem volt olyan bátor köztetek, hogy ezt bemutassa? Mert Lee itt is kiváló, merész, ugyanakkor nem törtető (ne adj’ Isten propaganda-) filmet készített: annyiban szembemegy a hagyományokkal, hogy a vágy tárgya most nem ellenkező nemű, annyiban viszont nem, ahogy azt megmutatja. Két egyéniség vágyakozásáról és küzdelméről van szó, ahol a szexuális beállítottság szemmel láthatólag inkább hátrány, mintsem büszkeség.
Jó színészek (el nem hittem volna a Neveletlen hercegnőről, Anne Hathaway-ről, hogy tud egy filmen belül egyszerre tényleg első osztályúan, majd átlagosan kinézni és viselkedni) pontos és mértéktartó rendezésben érzékeny drámát tárnak elénk: olyan film, amely az értelemre és az érzelemre is kíván hatni – mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a záró jelenet és mondat – ki merne egy fél gondolattal befejezni egy művet?

TomTom
Olvasói hozzászólások

Impresszum  |  Kapcsolat  |  Médiaajánlat


RÉSZLETES KERESÉS
cím: eredeti cím:
év:  - 
moziban:
kritika szerzője:
értékelés: -
téka szűrés:
média szűrés:
dialógus nyelve:
nemzet:
DVD
hang:
DVD felirat:
rendező:
szereplők:



író:
műfaj: és és
Rendezési szempont:
Eredmények/
oldal:
 
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink