odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-



München
Munich
ODEON ÉRTÉKELÉSE 7
LÁTOGATÓK ÉRTÉKELÉSE 7.1

Küldd el emailben!
 
Javítsd az adatbázist!
Írj Te is ajánlót!
Pontozd a filmet!
 
eredeti cím:  Munich
év:  2005
nemzet:  amerikai (USA)
hossz:  165 perc
kép:  színes
kiadó/forgalmazó:  UIP
dialógus:  angol (english) nyelvű
műfaj:  irodalmi adaptáció
dráma
STÁBLISTA DVD-INFO
Rendező
Steven Spielberg
Szereplő
Eric Bana
Daniel Craig
Ciarán Hinds
Mathieu Kassovitz
Hanns Zischler
Ayelet Zurer
Geoffrey Rush
Michael Lonsdale
Mathieu Amalric
Moritz Bleibtreu
Valeria Bruni Tedeschi
Meret Becker
Marie-Josée Croze
Operatőr
Janusz Kaminski
Zeneszerző
John Williams
Író (Forgatókönyvíró)
Tony Kushner
Eric Roth
Író (Eredeti mű szerzője)
George Jonas
Hang:
5.1
Szinkron:
angol (english)
Feliratozás:
angol (english), svéd, holland, finn, magyar, dán, héber, norvég
Képarány:
2.35:1
Extra:
bevezető
kisfilm
1994-ben Steven Spielbeg megvalósította azt, ami - tagadják, vagy sem – minden rendező álma: egy évben, sőt, majdnem egy időben forgatott színtisztán szórakoztató, valamint őszinte szándékkal készült, tetszik, nem tetszik – művészfilmet. Ami pedig még ennél is hihetetlenebb, mindkettő tökéletesre sikerült, olyanra, amely egyszer és mindenkorra beírta magát a hetedik művészet aranykönyvébe; a Jurassic Park nem csupán korát megelőző témaválasztása, a klónozás, hanem forradalmi trükkjei miatt is méltón kerül be a filmarchívumba (amellett, hogy maga idejében minden rekordot megdöntött, s máig minden idők egyik legsikeresebben szereplő filmje), utóbbi pedig VALÓDI művészi ereje miatt lett értékes darab, arról nem is beszélve, hogy egy egész kultúrkör ekkor értesült először a Holokauszt és a Soá mibenlétével. Eltelt 10 év, és Spielberg hasonló vállalkozásba fogott: egyet ide, egyet oda. 2005 júniusában mutatták be a Világok harcát, ami, bár Amerikában egyaránt tetszett a kritikusoknak és a fizetőnézőknek, mindenhol máshol értetlenkedést és csalódást váltott ki. Tom Cruise még a marketing-gépezetet nyomta, mikor a rendező már új projektbe fogott: a München című film újfent Spielberg komolyabb, gondolkodóbb és önmarcangolóbb oldalát volt hivatott megmutatni, már csak témaválasztása kapcsán is.
1972-ben, a Müncheni Olimpia alatt palesztin terroristák egy csoportja beszökött az Olimpiai Faluba, és túszul ejtette az izraeli csapat 11 tagját. Majdnem egynapi, kilátástalanak látszó tárgyalás után megkapták követelésüket: repülők várták őket a repülőtéren, ám még mielőtt felszállhattak volna, golyózápor zúdult rájuk, ők pedig végeztek túszaikkal. A 8 terroristából ötöt lelőttek, háromra börtön várt, ám nem sokkal később, egy Lufthansa-járat eltérítése után kiszabadulhattak. Az események eddig mindenki előtt ismertek - mindenhol megtalálhatók, erről szól a Zuhanás a csendbe rendezőjének, Kevin MacDonald-nak Egy nap szeptemberben című, Oscar-díjas dokumentumfilmje, valamint a történteket dokumentarista hűséggel adja vissza a Borzalom 21 órája című tévéfilm is. Ami ezután következett, hivatalosan soha nem történt meg: a Moszad egy speciális, titokban toborzott kommandót bérelt fel a még életben maradt terroristák likvidálására, 11 olyan személyre, akik valamilyen módon részt vettek a terrorakcióban (róluk szól a Gideon pallosa című film, valamint az annak, és Spielberg munkájának egyaránt forrásául szolgáló, Megtorlás című regény is, melynek szerzője, a magyar származású George Jonas elhatárolódott Spielberg feldolgozásától).
Bár a rendező még ma is a Schindler listáját tartja élete főművének, tudható, hogy erre a forgatásra is évek óta készül. Támadták palesztin és izraeli oldalról egyaránt, forgatás előtt, közben és után egyaránt, a rendező szerint pedig ez már azt bizonyítja, hogy jó filmet készített. Pedig sajnos ez nem teljesen igaz, és ez valószínűleg nem a példátlan tempójú rohammunkának volt köszönhető, mely keretében az első csapó és a premier között alig hat hónap telt el. Az első probléma a karakterrajzban keresendő: néhány kivételtől eltekintve nincsenek igazi jellemek, inkább csak legtöbbször haloványan felskiccelt figurák. Közülük üdítő kivétel a francia informátor, Louis, a Michael Lonsdale által játszott Papa, valamint a főhős Avner (Eric Bana), bár igazából az ő alakja is csak a film végére telik meg élettel, és ez is inkább elsősorban a rajta elhatalmasodó paranoiának köszönhető (a Coppola Magánbeszélgetésének zárlatára rímelő képsor felejthetetlen), mintsem inkább felszínre törő kételyeinek. A baj sokkal inkább a forgatókönyv és a rendezés körül keresendő. A bátor témafelvetés ellenére a kidolgozásról ugyanis ez már sajnos kevésbé mondható el. Nincs valódi drámai súly, ahogy tulajdonképpen nincs igazi konfliktus sem. Spielberg már a film kezdete után nem sokkal jelzi, ő maga mit gondol az akcióról, s ily módon egy tisztességes nézőnek mit kellene gondolnia: a bosszúállás rossz, a párbeszéd jó. Összességében egy újfent profin megrendezett filmet kapunk, csak ez műfajilag inkább akciódús thrillerre emlékeztet, mintsem gondolatébresztő drámára. Néhány kiváló jelenet, pár könnyen áttételesé tehető párbeszéd a haza fontosságáról és a megtorlás értelmetlenségéről (a záró mondatok riasztó hűvössége valóban csontig hatol), valamint egy humanista, de filmnyelvileg kissé egyszerűsített formában közvetített üzenet – a szándék nemes, ezekben az időkben pedig sajnos újfent az, ám a kivitelezésből pont a bátorság hiányzik.

TomTom
Olvasói hozzászólások

Impresszum  |  Kapcsolat  |  Médiaajánlat


RÉSZLETES KERESÉS
cím: eredeti cím:
év:  - 
moziban:
kritika szerzője:
értékelés: -
téka szűrés:
média szűrés:
dialógus nyelve:
nemzet:
DVD
hang:
DVD felirat:
rendező:
szereplők:



író:
műfaj: és és
Rendezési szempont:
Eredmények/
oldal:
 
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink