odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG nyitva Maris



Manderlay
Manderlay
ODEON ÉRTÉKELÉSE 8
LÁTOGATÓK ÉRTÉKELÉSE 9.3

Küldd el emailben!
 
Javítsd az adatbázist!
Írj Te is ajánlót!
Pontozd a filmet!
 
eredeti cím:  Manderlay
év:  2005
nemzet:  amerikai (USA)
dán
francia
német
svéd
hossz:  139 perc
kép:  színes
kiadó/forgalmazó:  Budapest Film
dialógus:  szinkronizált
műfaj:  dráma
STÁBLISTA DVD-INFO
Rendező
Lars von Trier
Szereplő
Chloe Sevigny
Bryce Dallas Howard
Isaach De Bankolé
Danny Glover
Willem Dafoe
Jeremy Davies
Lauren Bacall
Jean-Marc Barr
Udo Kier
Michaël Abiteboul
Rik Launspach
John Hurt
Zeljko Ivanek
Operatőr
Anthony Dod Mantle
Zeneszerző
Joachim Holbek
Író (Forgatókönyvíró)
Lars von Trier
Hang:
5.1
Szinkron:
angol (english), magyar
Feliratozás:
magyar
Képarány:
2.35:1
Extra:
nincs
Lars von Trier a kilencvenes évek közepén megkezdett dogma mozgalom ösvényéről tért le 2003-ban a Dogville – A menedékkel. Bár ezúttal is a filmkészítés határait feszegette, a dogma által megkövetelt valós környezetet steril, laboratóriumi színpadra cserélte. Az előzetesen is trilógiának szánt tanmese második része a Manderley nevet, és a Kidman-t váltó Bryce Dallas Howard személyében egy új főszereplőnőt kapott.
Dogville lakosságának likvidálása után a megszabadított Grace (Howard) apjával (Willem Dafoe) és annak állig felfegyverzett gengsztereivel érkezik Alabamába, Manderley-be, ahol - bár az 1930-as években járunk - még mindig rabszolgaság van. Miután az egyik ültetvény úrnője meghal, a még mindig végtelenül idealista Grace felszabadítja az ott dolgozókat, és megpróbál egy új társadalmat felépíteni. A rabszolgaságban felnőtt feketék azonban csak nehezen képesek megváltozni és elfelejteni a korábban beléjük vert szabályokat.
A remény, majd a kudarc pillanatai kiszámíthatóak, a Dogville-ben is tapasztalt didaktikus dramaturgiának köszönhetően a varázslat azonban ismét működik: Trier pszichés társadalomképe szélsőséges szituációkban és ravasz fényképezéssel igen hatásosnak bizonyul. Míg a Dogville elsősorban idegenutálatáért, a Manderley agresszív kultúra- és életmód-terjesztéséért oszt ki súlyos pofonokat az Egyesült Államoknak, de figyelmeztet a demokrácia visszásságaira, olyan aktuális problémákkal, mint a halálbüntetés legitimitása. A történet persze szimbolikus, amit Trier a vége-főcím alá bevágott emberjogi tüntetések képeivel egyértelműsít (nem mintha olyan nagyon kéne) és aktualizál. A puritán díszletek miatt a szokásosnál is erősebb színészi jelenlét és játék szükségeltetik ahhoz, hogy élettel teljen meg a majd' két és fél órás játékidőt felemésztő Manderley világa. A Dogville-hez képest éppen itt találkozunk a legnagyobb gyengeséggel: bár a mellékszereplőkkel probléma nincsen, Dallas Bryce Howard nem egy súlycsoport Kidman-nel. Ez és a folytatásoktól azért elvárt újdonságok hiánya ugyan némi csalódást okoz, a Manderley mégis méltó utódja a Dogville-nek.

Scottie
Olvasói hozzászólások

Impresszum  |  Kapcsolat  |  Médiaajánlat


RÉSZLETES KERESÉS
cím: eredeti cím:
év:  - 
moziban:
kritika szerzője:
értékelés: -
téka szűrés:
média szűrés:
dialógus nyelve:
nemzet:
DVD
hang:
DVD felirat:
rendező:
szereplők:



író:
műfaj: és és
Rendezési szempont:
Eredmények/
oldal:
 
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink