odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-



Ütközések
Crash
ODEON ÉRTÉKELÉSE 8
LÁTOGATÓK ÉRTÉKELÉSE 8.1

Küldd el emailben!
 
Javítsd az adatbázist!
Írj Te is ajánlót!
Pontozd a filmet!
 
eredeti cím:  Crash
év:  2004
nemzet:  amerikai (USA)
hossz:  113 perc
kép:  színes
kiadó/forgalmazó:  Intercom
dialógus:  szinkronizált
műfaj:  dráma
thriller
STÁBLISTA DVD-INFO
Rendező
Paul Haggis
Szereplő
Thandie Newton
Don Cheadle
Sandra Bullock
Matt Dillon
Ryan Phillippe
Brendan Fraser
Art Chudabala
Dato Bakhtadze
Karina Arroyave
Sean Cory
Ime Etuk
Jennifer Esposito
Keith David
Loretta Devine
Tony Danza
Eddie J. Fernandez
Howard Fong
William Fichtner
Michael Pena
Terrence Howard
Ludacris
Operatőr
Dana Gonzales
James Muro
Zeneszerző
Paul Haggis
Mark Isham
Író (Eredeti mű szerzője)
Paul Haggis
Író (Forgatókönyvíró)
Robert Moresco
Hang:
5.1
sztereó
Szinkron:
angol (english), lengyel, magyar
Feliratozás:
lengyel, magyar, horvát, szlovén, szerb
Képarány:
1.78:1
Extra:
előzetes(ek)
videoklip
werkfilm
Nagyobb Karambolt utoljára 1996-ban láthattunk, David Cronenberg rendezésében; egy-két érzékenyebb gyomrú néző még most is érzi vesetájékon a lökhárító nyomát. Azóta túléltünk már néhány koccanást (mint amilyen Ben Affleck és Samuel L. Jackson szerencsétlen randija volt az autópályán), de majdnem tíz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy végre ismét kiadós csattanást láthassunk a vásznon. A tettes Paul Haggis, akinek sokévi televíziós munka és olyan sorozatok után, mint a Szerelemhajó, vagy a Walker, a texasi kopó, nagyjából egyszerre készült film két forgatókönyvéből, a Millió dolláros bébiből és az Ütközésekből; előbbiért idén Oscarra nevezték, utóbbiért könnyen lehet, jövőre jelölik – méghozzá akár két kategóriában is, hiszen ennek egy személyben rendezője is volt.
A történet egyetlen nap alatt játszódik Los Angelesben, hősei sorsa pedig időről időre találkozik. A szereplők között megtaláljuk az ügyészt (Brendan Fraser) és feleségét (Sandra Bullock), akiktől egy szempillantás alatt lopják el kocsijukat. A két autótolvajt (Ludacris és Terence Howard) akik aztán sokkal komolyabb ügybe is keverednek. A beteg apját egyedül ápoló zsarut (Matt Dillon) és éppen kiképzésen lévő kollégáját (Ryan Phillippe), akinek hirtelen szembesülnie kell társa rasszizmusával. A sikeres rendezőt (William Fichtner), és feleségét (Thandie Newton), akik a túlkapássá fajult igazoltatás elszenvedői, s ennek kapcsán viszonyukat is újra kell gondolniuk. A fekete nyomozót (Don Cheadle), akinek folyamatosan bizonyítania kell anyja előtt fiúi szeretetét, és törődését narkós testvérével. Egy arab boltost (Shaun Toub), aki fegyverrel próbálja megvédeni kis boltját és családját. Valamint egy mexikói zárszerelőt (Michael Pena), akinek kislánya betegesen fél a véletlen pisztolygolyóktól.
Haggis érezhetően használt autót vezet– az első tulajdonos valószínűleg Robert Altman volt, aki mesteri fokon űzi a sokszálas történetvezetést, a Nashville-től a Rövidre vágvá-ig, de a volán mögött ült már a magnólia-illatosítós Paul Thomas Anderson, idén pedig 11.14-kor is látták már a kocsit, valahol Hawaii és Oslo között (minő véletlen, hogy utóbbi két darabban is központi jelentőségű volt egy közlekedési baleset). Ezzel még semmi baj, időnként ráfér a legcsillogóbb karosszériára is az újrafényezés, és még azzal sincs semmi gond, hogy a történetek már a hitelességen és természetességen túl szövik át egymást, újra meg újra. Annak oka, hogy a film nem sikerült tökéletesre, a túlvezérelt hajtóműben keresendő; Haggis a sors mellett a fajgyűlöletről kívánt beszélni, újszerű és mellbevágó módon.
Csak hát mindezt két fő tézisre építi. Egyrészt szerinte most is mindent és mindenkit körbevesz a hétköznapi rasszizmus; a fehérek utálják a feketéket, a feketék a latin-amerikaiakat, a latin-amerikaiak az arabokat, az arabok a fehéreket, és így tovább, Schnitzler körtánca szerint. Másrészt Haggis az előítéleteket mindegyik szereplővel ki is mondatja, méghozzá elég rendszeresen. Ez azonban leegyszerűsített ábrázolás – filmnyelvileg legalábbis mindenképpen. A rasszizmus azonban nem csupán így jelenik/jelenhet meg a valóságban, sőt! Többnyire az befészkeli magát az ember agyába, és már csak azt veszi észre, hogy sietősebbre fogja lépteit, lesüti szemét az utcán, és szorosabban fogja táskáját (a film javára írandó, hogy az efféle félelmeket helyenként beigazolja, méghozzá a rasszizmus vádja nélkül). Sajnos több a hangosan és nyíltan véleményt mondó figura, mint a cselekvő (vagy épp nem cselekvő) – utóbbiak közé tartozik például a Matt Dillon alakította rendőr, kinek figuráját valóban sikerült többdimenziósra megalkotni. Ezzel együtt, bár nem sikerült új korszakot nyitni Hollywood történetében, mégis értékes és gondolatébresztő munkával van dolgunk.

TomTom
Olvasói hozzászólások (1 db)

Impresszum  |  Kapcsolat  |  Médiaajánlat


RÉSZLETES KERESÉS
cím: eredeti cím:
év:  - 
moziban:
kritika szerzője:
értékelés: -
téka szűrés:
média szűrés:
dialógus nyelve:
nemzet:
DVD
hang:
DVD felirat:
rendező:
szereplők:



író:
műfaj: és és
Rendezési szempont:
Eredmények/
oldal:
 
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink