odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG nyitva Mihály


Fellini: Casanova
Il Casanova di Federico Fellini
ODEON ÉRTÉKELÉSE 10
LÁTOGATÓK ÉRTÉKELÉSE 8.9

Küldd el emailben!
 
Javítsd az adatbázist!
Írj Te is ajánlót!
Pontozd a filmet!
 
eredeti cím:  Il Casanova di Federico Fellini
év:  1976
nemzet:  amerikai (USA)
olasz
hossz:  166 perc
kép:  színes
kiadó/forgalmazó:  FF Film
dialógus:  olasz nyelvű
műfaj:  dráma
filmklasszikus
szerz?i
STÁBLISTA DVD-INFO
Rendező
Federico Fellini
Szereplő
Donald Sutherland
Tina Aumont
Cicely Browne
Carmen Scarpitta
Clara Algranti
Daniela Gatti
Margaret Clementi
Olimpia Carlisi
Dan van Husen
Daniel Emilfork
Diane Kurys
Dudley Sutton
Operatőr
Giuseppe Rotunno
Zeneszerző
Nino Rota
Író (Eredeti mű szerzője)
Giacomo Casanova
Író (Forgatókönyvíró)
Bernardino Zapponi
Federico Fellini
Hang:
2.0
Szinkron:
angol (english), olasz
Feliratozás:
magyar
Képarány:
1.85:1
Fellini 1976-ban készült Casanovája az akkor már alkotói periódusa csúcsán lévő mester konzseniális filmje. Életművén belül talán a Satyricon-hoz hasonlítható stílusában, hangvételében, fényképezéséban, világképében. A Satyricon a halódó császárkori Róma perverzióit, degenerációit ábrázolja, megmutatván a számunkra történelemkönyvekből ismert Római Birodalom rejtett eleganciáját, fényeit, árnyait, hétköznapjait. Mi köti a Satyricon-t a Casanovához, hiszen az idő a felvilágosodás korának XVIII. százada, az Aufklaerung, siecle du lumiere. A helyszín Velence, Párizs, Párma, London, Róma stb., azaz fél Európa. Felfoghatnánk egy utazó, pikareszk regény filmváltozatának, egy kifordított Don Quijote, vagy Lazarillo de Tormes olasz változatának. Itt jelentkezik az analógia: a széthulló Római Birodalom értékrendje, a misztikum, sötétség, butaság, alkímia, gátlástalan szexualitás ugyanolyan sajátja volt a kornak, mint 1600 év múlva Casanova idejében. Furcsa, kettős arcú század ez is, ha Magyarországra gondolunk,Csokonai meghasonlása fejezi ki a legjobban a konfliktusokat. A bornírt butaság, a masszív ostobaság, a több száz évig élő varázslókban való hit együtt tud élni a francia morálfilozófiával, az enciklopédizmussal, de a budoárfilozófiával is.
Ne felejtsük el, ahogy az ókorban is jelentős műfaj volt a vallomás, a confessio (utalnak is egy beszélgetés során Szent Ágostonra), a film forgatókönyvének alapja Casanova önéletírása, a Szökés az ólombörtönből.
Paradox módon azt mondhatnánk, hogy ez a film orgiasztikus ugyan, de nem a szexuális aktusok gazdagsága, hanem a képek fantaszutikuma miatt. Giuseppe Rotunno érdeme ez a félelmetes képi orgia, kezdve a Canale Grandé-ból kikelő szoborfejnek, folytatva az Amadeus világát idéző, csillárleeresztő gyertyaoltó jeleneten át a mechanikus szeretkezéseket gépi szárnycsattogással kísérő madárka motívumáig.
Ez az egész világ valami felhőtlen, felelőtlen, végtelen perverziójú és kifinomultságú félműveltségen alapul, ahol egy márki táncra perdülhet, hernyóként dalolhat a színpadon, vagy a gazdag és öregedő hölgy egyiptomi szertartás keretén belül beavatási misztériumnak álcázva elégítteti ki magát a már kissé impotens bérfiúval, az öregedő Casanovával.
Árnyak és fények, tragédia és bohózat keveredik percenként e világban. A tiszta ész kritikája ugyan már megfogant, Mozart életműve is sarjadóban, de a porondon még a kismesterek, a komédiások, a bohócok, a teli pofával röhögő mutatványosok, vagy a népámításból vámot szedő cagliostro szerepel. A háttérben fogalmazódik Sade márki filozófiája, amelynek törpe, kicsiny mását élik a szereplők. Minden egyben van a nagy, tökéletes szintézishez, de a széthullott életeket nincs, aki összefogja, a tiszta gondolatokat nincs, ki formába öntse. Klasszikus "már nem és még nem" állapot, amelyet Fellini többször megörökít.
Mi adja a Casanova végtelen elragadtatással való szemlélését, mi nyűgöz le ebben a filmben ? Nem pusztán a fabábúvá maszkírozott Donald Sutherland - aki a film végén valójában is egy bábuval szeretkezik, akibe lehetséges, hogy több érzelem szorult, mint eddigi partnereibe - hanem annak a több ezres panoptikumnak is, akik a film alapkarakterei, mint pl. az óriásnő, a törpe kísérők, a hasán emberfejet viselő táncos, a varrónők, akik a tűt vágyott péniszként fogják.
Egy beteg kor beteg emberei? - tehetnénk fel a kérdést. A válasz nem egyszerű, hiszen az átlagemberek hétköznapjai alig jelennek meg Casanova életében, ő a szalonok, a hálószobák, a fogadók, a fodrászok és a szabóság keretei közt él, egy egészen más dimenzióban.
Arányait tekintve a kazamatákban töltött idő szinte elenyésző. Fellini eme filmje még a saját életművén belül is azért kiemelkedő, mert talán itt tudta a legjobban a mű tárgyától való távolságtartást gyakorolni, ezáltal született egy olyan kritikai atmoszféra, amely a korszak és a figurák lebegését behatárolja, és egy kvázi értékrendhez közelíti, mely értékrend ugyan nem objektív, de tárgyszerűbb a drezdai, római és párizsi szalonfecsegők hamisságánál.

Tappy
Olvasói hozzászólások

Impresszum  |  Kapcsolat  |  Médiaajánlat


RÉSZLETES KERESÉS
cím: eredeti cím:
év:  - 
moziban:
kritika szerzője:
értékelés: -
téka szűrés:
média szűrés:
dialógus nyelve:
nemzet:
DVD
hang:
DVD felirat:
rendező:
szereplők:



író:
műfaj: és és
Rendezési szempont:
Eredmények/
oldal:
 
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink