Aki nem jut el Hága, Amszterdam vagy Drezda múzeumaiba, hogy eredetiben csodálhassa meg Vermeer festményeit, és sem az albumnézegetés, sem Tracy Chevalier azonos című regénye nem csillapítja vágyát, hogy Rembrandt és Frans Hals mellett az egyik legnagyszerűbb holland festőt megismerje, bátran üljön be a moziba. Mert a szemünk láttára elevenednek meg a barokk mester képei Peter Webber filmjében, Eduardo Serra fényképezése és a Greenaway filmek látványtervezője, Ben van Os által.
A történet Johannes Vermeer érett alkotói korszakának egy fiktív epizódjáról szól, amikor megismeri egyik modelljét, akit gyöngy fülbevalóval fest meg. Johannes (Colin Firth) népes családját próbálja eltartani igen lassan készülő festményeiből, amikor a Vermeer-házba új cseléd érkezik, Griet (Scarlett Johansson). Hamarosan kiderül, a fiatal lány nem csak a takarításhoz ért, hanem különleges érzéke van a színek és fények iránt, így nem csoda, ha a ház földhözragadt fehérnépéhez képest finom lelke megindítja a festőt. A mester féltve őrzött műtermébe hívja, és eleinte csak a festékek keverésével bízza meg a lányt, majd készülő képének modelljévé választja, és múzsájaként kezdi becsülni. Persze a család nőtagjai és a város polgárai bensőséges kapcsolatukat nem nézik jó szemmel.
Nagy kihívásnak veti alá magát az a rendező, aki festményből varázsol filmet, de az alkotók elegáns visszafogottsággal érdekes mozit hoztak létre, különösen a művészettörténet iránt rajongók számára. Aki azonban nem leli örömét abban, hogy azt nézze lassú képsorokon keresztül, miként keveri a színeket, hogyan fogja az ecsetet és mekkora műgonddal alkotja lírai enteriőrjeiben átszellemült figuráit, miken mereng egy 17. századi mester, csalódni fog, mert az izgalom ezúttal nem fordulatos jelenetek és csattanó párbeszédek, hanem az életre keltett látvány révén jön létre.
2004. augusztus 12. 16:14 - bonca
Nem csak művészettörténet-rajongók számára!!! Pláne, hogy a történet fiktív...
Azoknak ajánlom, akiket még nem fertőzött meg korunk felgyorsult tempója. Valóban nincs akció akciók hátán, van viszont felszín alatt vibráló feszültség, ki nem mondott szavak, sokatmondó nézések, gyönyörűen fényképezett képek... ami a legjobban tetszik, hogy a film a nézőre bízza a történet ki nem mondott részeinek kitalálását. Egy pillanatig nem unalmas ez az akciókban nem bővelkedő, gyönyörű film.
bonca
2007. március 26. 15:50 - kabgab
1666
Egy kor, melyben mellékfeleséget tartani [i]már[/i] bűn
Nem úgy mint Ábrahám-Izsák-Jákob korában
Művésznek lenni [i]még[/i] heroikus vállalkozás
Nem mesterség, mint a múlt században
Sem foglalkozás, mint korunkban
És a festéket keverik
Nem hobbiboltban veszik
Szép
Igen szép
A kedvenc filmem/könyvem. A könyv tartalmilag még jobb mint a film, de a mozi viszont varázslatos. Ennek a filmnek/könyvnek hatására lettem Hollandia mániás, töltöttem el napokat Delft-ben és Hágában, hogy élőben bámulhassam Wermeer festményeit. Őrületes, hogy még ma is állnak azok a házak melyeket lefestett, kivéve épp az ő házukat.(és ha nem lennék ilyen konzervatív heterosexualis, biztos bele is szeretnék Scarlett Johansonba :-)