odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-
CORVIN 14h-



Kontroll
ODEON ÉRTÉKELÉSE 7
LÁTOGATÓK ÉRTÉKELÉSE 7.7

Küldd el emailben!
 
Javítsd az adatbázist!
Írj Te is ajánlót!
Pontozd a filmet!
 
eredeti cím: 
év:  2003
nemzet:  magyar
hossz:  102 perc
kép:  színes
kiadó/forgalmazó:  Budapest Film
dialógus:  Magyar nyelvű
műfaj:  vígjáték
thriller
STÁBLISTA DVD-INFO
Rendező
Antal Nimród
Szereplő
Csányi Sándor
Pindroch Csaba
Kovács Lajos
Badár Sándor
Nagy Zsolt
Eszenyi Enikő
Balla Eszter
Operatőr
Pados Gyula
Zeneszerző
NEO
Hang:
5.1
Szinkron:
magyar
Feliratozás:
angol (english), magyar
Képarány:
1.85:1
Extra:
előzetes(ek)
Van egy új magyar film, aminek nagyon lehet drukkolni, ami kult filmmé válhat (fog is), de nem annyira jó, ahogy azt az ember alapjáraton elvárná.
Le kell szögezni: a film nem rossz.
Csak kicsit túl sok körülötte a marketing, ami megint nem lenne baj (ameddig lehet bírni pénzzel és energiával), de a végeredmény kevésbé elégíti ki a néző elvárásait.
Antal Nimród első filmes fiatal, aki a Főiskola óta reklámfilmezik és klipeket rendez. Ráadásul bitang jól.
A Kontroll is rendben van. Egy elsőfilmestől igazán jó start. Csak az a probléma, hogy nem lehet úgy igazán rajongani érte.
Az első negyedórában fel voltam dobva, el voltam ájulva a képi világtól és örültem, hogy magyar filmben végre életszagú dialógusokat hallok, amelyek tele vannak humorral.
Aztán elkezdett párologni a lelkesedés, és mikor realizáltam, hogy az összes szereplő vagy cigizik vagy szotyizik vagy rágó van a szájában, csitult az együtt lélegzés.
És minél messzebbre jutottunk a sztoriban, annál elveszettebbnek találtam magam. És a filmet is.
A sztori eleje: Egy fiktív földalatti világban vagyunk, ahol – milyen meglepő – mindenki utálja a csapatba verődött ellenőröket. Bulcsú (Csányi Sándor) bandája az egyik leglúzerebb társaság. Van itt narkolepsziás, van itt nagyöreg és kezdő egyaránt. A metrót és környékét egy ismeretlen fantom tartja rettegésben, aki rendre belökdösi áldozatait a sínek közé. Bulcsú nyomozásba kezd…
Ötletes, fantáziadús, de a sztori kesze-kusza. Sajnos nem átütő. Ettől függetlenül, éppen egy hete láttam, és azóta minden nap gondoltam rá.
Hja? Balla Eszter gyönyörű!


hékás
» Olvasói szinopszis «
2003. november 25. 21:45 - Dilibogyo

Sajnos nem értek Veled egyet, kedves h.! Én épp ma néztem meg ezt a filmet, és teljesen le vagyok döbbenve ... nekem a filmről kicsit David Fincher(Fight Club) és ici-picit David Lynch(Lost Highway) jutott az eszembe. Nem vagyok szakértő, csak imádom a Bunuel-Lynch-stb. rendezők alkotta szürreális világokat, és ez a film szerintem pont beleillik ebbe a kategóriába. Az összes elsőre érthetetlen jelenet a végére a helyére került. Nálam egy filmnél az adja a mércét, hogy közvetlenül utána mennyit beszélgetek róla a mozipartneremmel. Nos, én a Mulholland Drive óta nem dumáltam ennyit egyetlen alkotásról sem (Mátrixok, Gyűrűk urák, stb). Végre egy (szerintem) igazán eredeti magyar mű, ami teljesen más, mint a többi! Hajrá, Nimród! Ha így folytatod, hamarosan ott lesz a neved a Nagyok között! UI: az angyalka (B.E.) tényleg csodaszép!
2004. május 25. 17:17 - raylasky

Ez a nemrosszfilm azóta tarolt egy "picit" Cannes-ban, s ha jól tudom, Európában itt-ott már kívánják forgalmazni. De nem ez a lényeg. Lehet, hogy a fenenagy marketing ellenére - aminek (mellékesen) vidékre a szele is alig ért el anno x - ma kevesebben rohangálnak kontrollos pólóban, mint gyűrűkurásban. S persze, hogy van még min csiszolgatni, de egy elsőfilmest emlegetve távozzanak már tőlünk az efféle közhelyek. A Kontroll nagyon jó. Szimbolikus mű: ez legkésőbb a végén kiderül, sőt, ha az ember nem engedi el a füle mellett a prológust, akkor kicsit korábban is. A felvezető szövegből nem(csak) a békávéellenőrök tisztára törlését, hanem a használati (nézési) utasítást is érdemes kihallani. Ezt elmulasztva valóban eltévedhetünk a stílus- és műfajkeverék mélyén. "Ne mutass rá a kutyára!" - szól be Bulcsúnak szinte blöffösen a lánykoszorúban potyázó pocakos strici. Napszemüvegben. A metrón. Van itt körömpörkölt menti agyeltakarítás (a'la Pulp Fiction), s bizonyos (előre el nem árulható) szempontból a Fight Club esete is fennforog. A szimbolikusság prioritásának fényében a kult-allúziók azonban ügyesen használt stíluseszközökké szelídülnek: kicsit jelenidejűvé, nézhetőbbé tesznek egy meglehetősen univerzális tematikát. 7köznapi humorral lazítanak az atmoszférán. Hogy agyon ne nyomjon bennünket az alagút. Mert van itt ugye (sok) halál is. Ám a gyilokot se értsd szó szerint, a nyomozást pláne. Igen, az ifjú rendező egy-egy bagollyal, s a (metró)mélyen bennünk élő setét oldal pátoszmentes feltálalásával Lynch mestert is megidézi. A kevésbé elvont mozirajongók bátorítása érdekében viszont érdemes hozzátenni: a Kontroll (jel)képi világa - halálostól, maszkabálostól, angyalostól - lényegesen közérthetőbb a Mulhollandnál, de még Laura Palmeréknál is. Majdnem oly tiszta ügy, mint a középkori ikonográfia. Ergo: natúr műveltséggel és bőven mért érzékenységgel már abszolút élvezhető. Antal Nimród pár éve azt nyilatkozta, nincsenek hazai filmes gyökerei. Én ezt őszintén nem bánom. Öniróniából, múltanalízisből meg büdösvalóságból született már nálunk elég opus. Jók is, rosszak is. Üdvözlet az új (metró)vonalnak. Ui.: A film lélektani hitelességének nevében teljes mellszélességgel kiállok a vásznon feltűnő orális pótcselekvések mellett. Népnevelni ott a barátokközt. Ha jól emléxem, abban senki nem dohányzik, nem szotyizik. raylasky
2004. június 11. 14:12 - nico

n azt hiszem minnél jobban akarom, hogy tetszen, annál kevésbé tetszik. Mikor vége lett a feliratokat is csak azért néztem mert egy végre ütös filmzenét hallhattam. Na de a film.... Rossz párbeszédek, hallott szövegek. Amikor a maci (Balla Eszter )és Bulcsú (Csányi Sándor) beszélgetnek, hogy elmennek a buliba azt hittem elsirom magam, először azt hittem a szinészek rosszak, de másban is láttam őket és nem... Hogy lehet egy ilyen rossz jelenetekkel megrendezni egy filmet? HOgy lehetne egy Mullholland Drive-hoz hasonlitani???? Ez kissé megalázó Lynchre nézve! Ennek a filmnek nem az a baja, hogy rossz az ötlet, mert az nagyon is jó!!!! Csak éppen a legrosszabban megformált karakter éppen a főszereplő és ezen Csányi se menthetett már. Azok a mellékszerepek tudtak csak élni, amik mintha nem lettek volna rendezve és megirva sem annyira és a szinészek tehetsége megmentette..... Én nem értem hogy nyerhetett ez nemzetközi díjat! És miért akar mindig mindenki ebben az országban nagyon csinálni és leutánozni másokat és lesz belőle egy ilyen? ... Pedig van jó pár nagyon jó magyar film, de azok érdekes mód nem is akarnak hú de sejtelmesek és akciósak meg amerikaiak lenni..... De talán egy következő Antal Nimród film megcáfolja azt a tehetségtelenséget, amit ez sugároz! Én elmegyek megnézni az biztos! ... ha lesz...
2004. augusztus 11. 21:57 - Vajda Ildikó

A fiatal filmes Antal Nimród a reklámfilmek világán edződött meg és ez érezhető Kontroll című alkotásán. A mű feszessége, pontossága, megszerkesztett struktúrája nem hagyja a néző figyelmét elkalandozni a történetről, az eseményekről. A föld alatti világ fellegvárában, mindennapi életünk meg nem figyelt, futólagosan és automatikusan átlépett terén, a metróban játszódik a film. A helyszínválasztás érdekes. Mit keresünk mi itt? Milyen mikrovilágba kerültünk és kik, akik itt élnek, dolgoznak? A sötét alagútrendszer, a robogó szerelvények, a sínek, mozgólépcsők és kihalt megállók helyszínén dolgozó és itt élő BKV ellenőrök mikrovilága ez. Az ő rivalizálásuk, bandaharcaik jellegzetes tere, ahol a mindenki által utált ellenőrök negatív imagét próbáljuk boncasztalon vizsgálni. Aki ide kerül sérült ember, tele félelemmel, szorongással - ezért agresszióval - és „handabandázással” védekezik lelkivilága felborulása ellen. Hazudik magának és társainak is, bár az igazságot belül, magáról mindenki tudja, mégis igyekszik elfedni és elfeledni. Van, aki azért került ide, mert menekül. Menekül a kinti világ elől, a föld alá. Itt keresi azt, amit elvesztett és sem megkeresni, sem felvállalni nem meri a múltját és a jövőjét. Ilyen ember főhősünk is, akit Csányi Sándor a Radnóti Színház ifjú művésze személyesít meg. Életét az alagútrendszer számunkra titkokat és szorongásokat rejtő világában éli, álküzdelmek, valós verekedések, igaz és felszínes barátságok között végezve a munkáját, menekülve a múlt elől. Arról, hogy mi ez a múlt, arról pontos információt nem kapunk, de, hogy jó ürügy miatta a föld alá menekülni, azt érezzük a film hangulatából. Ez a sötét, hideg, kietlen és értelmetlen világ a társadalom tipikus mikroklímáját adja, az elvonulás, a félelem, az agresszió tökéletes országa. Kiúttalan és örökkévalónak tűnő. Ha van is kiút ebből a földalatti pokolból, az csak félelmeink legyőzésével, ellenségeink megsemmisítésével és szerelmünk segítségével valósulhat meg. Antal Nimród ezt meg is mutatja, megcselekszi, végigjátszatja főhősével. Neki sikerül kijutnia innen. A többieknek nem, ők maradnak az alagút, az agresszió, a butaság élő jelképei, örökre. Miért éppen neki sikerül kikerülnie innen? Mert ő valahol, legbelül akarja a változást, vissza akar térni a fénybe. Ebben a barátság - vagy már szerelem – segíti. Őt angyal jelmezes fiatal lány - a metró vezető lánya - viszi-viszi fel a fénybe, bár csak egy mozgólépcsőn, de ez nem egy mindennapi lépcső. Ez a jövő, a kiút, az elhatározás. A belső rossz végleges legyőzése. A film pergő ritmusa egyrészt a jó vágói munkának, Király Istvánnak, és a Neo zenekarnak köszönhető. Képi világa: Pados Gyula operatőr, hol álomszerű, hol túlságosan is, „neonosan” reális, hol thrilleresen “homályos” hangulatú, de mindig az aktuális és a mögöttes tartalom alá rendelt hangulatot alkot. Pontosan komponált képek, tökéletes kameramozgások, hiteles világítás, a nem a tartalomtól eltérő művészieskedés, hanem az együttdolgozás jellemzi az opartőr-rendező páros munkáját. A színészek pedig tökéletes alakítást nyújtanak. A színészvezetés pontossága és a tapasztalat hatja át játékuk minden pillanatát. Ők is élvezik a bizarr szerepet. Lehetnek rosszak, gonoszak és együgyűek, miközben humoruk átüt a színészi játékon. Izgalmas kalandok szövik át az underground filmet, de valahol ott lapul, talán a rendezői szándéktól függetlenül a tanulság másik tétele. Mindnyájan szorongunk, néha félünk, hibákat követünk el és ezek elől egy belső mikrovilágba menekülünk, ahol felejteni tudunk és felszabadítani indulatainkat többnyire a mások kárára. Önvédelem? Ki tudja. Inkább hazugság, zsákutca, ahonnan csak a barátság és a belső erő képes kivinni azt, aki erre képes. Szomorú film, bár sok poénnal leplezi ezt a szerző. Viszont az alcím árulkodó: „Apámnak” - írja a rendező - tehát mégis igaz? Van kiút és mindig lesz is. Nem csoda, hogy a statisztikák alapján a fiatalok többször is megnézték a Kontrollt. Ilyen rosszul állunk? A film a Francia Ifjúsági és Sport Minisztérium fiatalokból álló zsűrijének díját, valamint az Észak-Amerikában történő forgalmazás jogának megvételét nyerte. Vajda Ildikó Antal Nimród: Kontroll (2003)
2005. november 12. 00:04 - cgs

Csak annyit mondanék magánvéleményként, hogy szerintem meg Csányi Sándorral van a baj, nem illik hozzá a szerep (a Porcelánbabában egy epizódszerepet sem tudott elvinni), ám mindettől függetlenül a film jó (objektíve a 7.5 reális). Magyar szemmel nézve meg kitűnő. Igazat adok, hogy kissé sok a "múlt-opus", ami mellett csak 1-2 médiamaszlag bukkan fel. Ez a mozi szórakoztat, ad egy picinyke agymunkát, és kapunk kedves-aranyos (szó szerint) romantikát, elég egyedi, hogy ne legyen maszlag, de nem lett annyira elvont, hogy csak a rendező élvezze, meg elborult agyú, füves filmkritikusok. Szívemben felcsillant a remény... CGS
2006. március 27. 18:33 - rovar

sajnos én is azok közé tartozom, akiknek hatalmas csalódás volt a film. Előzőleg csupa jót hallottam róla, és már nagyon nagyon meg akartam nézni - aztán amikor végre leültem a dvd-elé bumm.. az eső 20 percig még komolyan mondom élveztem is, de aztán kezdett átmenni az élmény a "ha már elkezdtem nézni, hát csak megvárom a végét" kategóriába.. És mindez az alapötlet zsenialitása mellett... jó az még nem baj, hogy ezt a világot lehetett volna sokkal szürreálisabbra is továbbgondolni. DE ami az igazán nagy probléma ezzel a mozival, hogy nagyon úgy néz ki, forgatókönyvíróra már nem maradt pénz, és Nimródék a ki nem talált dialógusok helyett minduntalan azt mondták volna (és sajnos rengetegszer), hogy: "ó, hát itt majd impróznak valamit a színészek".
Olvasói hozzászólások (2 db)

Impresszum  |  Kapcsolat  |  Médiaajánlat


RÉSZLETES KERESÉS
cím: eredeti cím:
év:  - 
moziban:
kritika szerzője:
értékelés: -
téka szűrés:
média szűrés:
dialógus nyelve:
nemzet:
DVD
hang:
DVD felirat:
rendező:
szereplők:



író:
műfaj: és és
Rendezési szempont:
Eredmények/
oldal:
 
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink