odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG nyitva Maris
CORVIN nyitva Tamás



Tizenkét dühös ember
Twelve Angry Men
ODEON ÉRTÉKELÉSE 10
LÁTOGATÓK ÉRTÉKELÉSE 9.6

Küldd el emailben!
 
Javítsd az adatbázist!
Írj Te is ajánlót!
Pontozd a filmet!
 
eredeti cím:  Twelve Angry Men
év:  1957
nemzet:  amerikai (USA)
hossz:  92 perc
kép:  fekete-fehér
kiadó/forgalmazó:  Intervideo
dialógus:  angol nyelvű
műfaj:  dráma
filmklasszikus
STÁBLISTA DVD-INFO
Rendező
Sidney Lumet
Szereplő
Henry Fonda
Jack Warden
Martin Balsam
Lee J. Cobb
E.G. Marshall
Jack Klugman
Ed Begley
Ed Binns
Robert Webber
Operatőr
Boris Kaufman
Zeneszerző
Kenyon Hopkins
Író (Forgatókönyvíró)
Reginald Rose
Egy tizenéves fiút gyilkossággal vádolnak. Élete tizenkét emberen, az esküdteken múlik. A bizonyítékok ellen szólnak. Valóban bűnös?..
A film 1958-ban 3 Oscar-díjat kapott. A legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriákban.

» Olvasói szinopszis «
2012. április 15. 23:51 - Nagypál Szabolcs

Egy tárgyalótermi dráma 12 ’jó és igaz’ emberről. Egy rendkívül alacsony költségvetésű alkotás, amelyre a pénzt maga ROSE és LUMET dobta össze. Azért lehet olyan magasan az IMDB listáján, mert senkit nem ingerel annyira, hogy ellene szavazzon. William FRIEDKIN 1997-ben újra földolgozta, szintén remekül; sőt orosz változata is van, Nyikita MIHALKOV rendezésében. Reginald ROSE tévéjátékán alapul, amelyet a saját múltbéli esküdtszéki tapasztalatai alap-ján alkotott. Sidney LUMET legelső rendezése. A 8. esküdt (Henry FONDA, az ember, akit mindenki az édesapjának szeretne) építész, ala-posan fölépíti a meggyőzés ívét; egy udvariassági kérdés lassanként személyes keresztes hadjá-rattá válik. Nagyon alaposan jellemzett szereplők (noha a nevüket nem ismerjük meg, csupán kettőjükét a végén). A film nem a gyilkossággal kezdődik, és nem is a tárgyalással, az elítélendőt (vádlottat) csak egyetlen futó pillanatra látjuk, visszatekintések sincsenek. Lassanként klausztrofóbia és bezártsági érzés lesz úrrá rajtunk: egyre szűkítő lencsék használata nyomán a szobát egyre szűkebbnek látjuk, és harmad-harmad beosztásban szemmagasság fölötti, szerinti és alatti kamera; az év legmelegebb napja, mindenki izzad, és egyre dühösebb Az igazságszolgáltatási rendszer jogi szempontból; a bíró s az ügyvéd is hibázott, de az esküdtek hozzáállása sem kielégítő (pontosan az ellenkezője egy tisztességes eljárásnak); nagy hatással volt az esküdtszékek működésére (mindenki FONDA akar lenni); a világ tehát veszélyesebb hely lett e filmtől. Az ártatlanság vélelme, a jog a tisztességes eljáráshoz, valamint a megalapozott kétely a kulcsszavak. A jogi bírálók szerint pont ezt nem szabad tennie egyetlen esküdtszéknek sem: áldozatul esnek egy jól fölépített, manipulatív érvelésnek, és elkezdenek spekulálni. A társadalmi igazságosság: az esküdtek a legkülönbözőbb családokból, társadalmi osztá-lyokból, vagyoni helyzetből, képzettségből s szakmákból jönnek (az amerikai társadalom mikro-kozmosza, szociológiai kísérlet; de csak férfiak), sokféle politikai elképzeléssel; e különbségek mind-mind viszályok forrásaivá válnak; amit természetesnek és adottnak vesz az egyik, az teljesen vállalhatatlan a másik számára; senki sem csak jó vagy rossz (kivéve természetesen maga FONDA); összedobják a szakmai tudásukat, és szépen kiegészítik egymást. „Azok az emberek” elleni kifakadás: idegengyűlölet (bevándorló, Puerto Rico), a szegények megvetése, rejtett általános előítéletek. A tudomány működése: a nyilvánvalót eleinte csak egy magányos gondolkodó meri meg-kérdőjelezni; paradigmaváltás; nyitott gondolkodásmód kell, semleges és tárgyilagos ítéletalkotás (semmi sem bizonyítható, minden csak megcáfolható). Egy kicsivel több gondolkodással a késznek elfogadott bizonyítékok összedőlnek; ha a logikára és az ésszerűségre építünk. A világ így működik, ilyen az emberi léthelyzet: a közösség és a párbeszéd: az igazság szemrevételezése többféle szempontból; nincs olyan, aki eldönt helyettünk valamit, közösen kell egyetértésre jutnunk, egyenlő felekként. Az emberi természetre kapunk rátekintést: mindenki fölfedez magában valamit, és ezáltal önvizsgálatra is kényszerül. Egy Agatha CHRISTIE-hez méltó összegző nagyjelenet az egész film. A tét egy fiatalember élete; és soha nem derül ki, hogy ártatlan volt-e.
Olvasói hozzászólások

Impresszum  |  Kapcsolat  |  Médiaajánlat


RÉSZLETES KERESÉS
cím: eredeti cím:
év:  - 
moziban:
kritika szerzője:
értékelés: -
téka szűrés:
média szűrés:
dialógus nyelve:
nemzet:
DVD
hang:
DVD felirat:
rendező:
szereplők:



író:
műfaj: és és
Rendezési szempont:
Eredmények/
oldal:
 
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink