odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-
CORVIN 14h-


HÍREK
A Mozinet Filmnapok vendége a Megtorlás producernője
Elhunyt Nepp József rajzfilmrendező
Elmaradt a várakozásoktól a Szárnyas fejvadász 2049 című film nyitóhétvégi bevétele
Rekordszámú ország nevezett a legjobb idegen nyelvű film kategóriában
Kortárs filmek és az elmúlt 15 év klasszikusai az Indiai Filmhéten
JÁTSZ/MAN
Catwoman
A HONLAP IZÉJE
A honlap romkom-mestere
MEGKÉRDEZTÜK
\"Elég valószínűtlennek tűnt, hogy Hollywood megvenné valamelyik történetemet!\"
MOLY
Kizökkent idő
A honlap izéje  
A honlap tévésorozata
2006. június 19. | 13:06

Múlt héten került mozikba az egykor a tévésorozat felett is bábáskodó Michael Mann filmje, a Miami Vice. Ennek apropójából rövid pillantást vetünk a 80-as évek egyik legmeghatározóbb televíziós programjára.

 

A Miami Vice ötlete Anthony Yerkovich-hoz köthető, aki korábban a másik kultikus kimisorozatban, az 1981-ben indult Hill Street Blues-ban dolgozott íróként. Érdekesség, hogy Sonny Crockett neve már ott felbukkant: 1983-ban négy részben is szerepelt Sonny, igaz, lényegesen más karakterként – Dennis Burkley alakította a majd’ 150 kilós, rasszista motorost. Yerkovich a Time magazinban olvasott egy cikket a beépített ügynökökről, amiben többek között szerepelt az is, hogy egy akkor nemrég életbe lépett törvény engedélyezte a nyomozóknak, hogy munkájuk során olyan eszközöket is használhassanak, melyeket korábban bűnözőktől foglaltak le – például egy Ferrarit, ahogy ezt később maga Sonny Crockett is tette.
A Miami Vice 1984-ben kezdődött és egészen 1990-ig tartott. Ez alatt öt évad, és mintegy 111 rész készült el belőle. Péntek esténként tűzte műsorra az NBC csatorna, este 10 órás kezdéssel.

A sorozat két központ alakja James Crockett és Ricardo Tubbs volt. Előéletükről a széria során derültek ki közelebbi részletek: Sonny Crockett a Floridai Egyetemre járt, ahol a futballcsapat egyik legnagyobb reménységének számított, ám egy térdsérülése megakadályozta a későbbi sport-karriert. Kétszer is harcolt a vietnámi háborúban, és leszerelése után állt a rendőrség kötelékébe. Egy vitorláshajón él, Elvis nevű alligátorával, rendelkezik továbbá egy motorcsónakkal és egy Ferrari Daytona Spyder típusú autóval.
Rico Tubbs a new york-i rendőrségnél szolgált, és a sorozat első részében érkezik Miami-ba. Személyes bosszú is vezényli, amikor el akarja kapni a drogbáró Calderonét, aki korábban megölte bátyját, a szintén new york-i rendőrt, Raphaelt. Sonny tanácsára csatlakozik mellé, egyben a helyi bűnüldöző egységhez, és lesznek állandó partnerek egymás mellett.
Melléjük kellett természetesen egy felettes is: Lou Rodriguez hadnagy szerepét Gregory Sierra alakította – legalábbis az első öt részben. Szokatlan módon ugyanis a felügyelő az ötödik, Calderone visszatér című részben életét vesztette. Helyére a következő, hatodik részben (a Félszemű Jack címűben) Martin Castillo (Edward James Olmos) került, és aki aztán ott is maradt a rendőrkapitányságon, egészen a sorozat legvégéig, és még további 75 epizódban bukkant fel. (Olmos nálunk leginkább a Szárnyas fejvadász Gaff felügyelőjeként lett ismert, ám Miami Vice-beli alakításáért Emmy- , sőt Arany Glóbusz-díjban is részesült.
Olmos egyébként beleszólt a forgatókönyvbe is: kikötötte, hogy figurája soha nem végezhet semmilyen papírmunkát, sőt, ennek még a látszatát is el kell kerülni, tehát soha semmilyen irat ne lehet az asztalán, valamint hogy minden egyes szereplőnek kopognia kell az ajtaján, mielőtt belépnének hozzá. Ezen felül legendássá vált Don Johnson-nal ápolt rossz kapcsolata, ami eltérő színészi stílusukból következett. Az első évad néhány részében Castillo nem is nézett Sonny szemébe.

A sorozat igazi ereje egyrészt a történetben, másrészt a stílusában rejlik. A történet élesen elütött a korábbi krimisorozatoktól, és az aktuális 80-as évek világára reflektált. Minden korábbi szériánál fontosabb szerepet töltött be a kábítószer (különösen a kokain), megjelent a dél-amerikai drogháború, a gyerekkereskedelem, sőt a harmadik évad első részében az északír konfliktus is. Gyakori volt a sokszor kifejezetten durva erőszak nyílt ábrázolása, miközben az ügyek esetenként megoldatlanul végződtek. A történetszálban a korábbiaknál sokkal kevesebbet számított a klasszikus értelemben vett nyomozás és nyomozói munka; a főszereplők feladata nem annyira egy-egy bűntény megoldása volt, mint inkább az ismert bűnözők elfogása és hatástalanítása. Eközben pedig minden korábbinál többször merültek fel bennük erkölcsi kérdések: hol a különbség a rendőrök és a rosszfiúk között, hol húzódik a határ a törvény és a törvénytelenség között, és mennyire lehet szabadon engedni az egyéni érzelmeket, esetenként a bosszúvágyat – akár a rendőrségi szabályzatokkal szemben is?

Stílusát tekintve is élesen elütött a Miami Vice minden korábbi sotozattól, beleértve a zenét és a fényképezést. A döntés teljesen tudatos volt, ezzel a lépéssel a tizen- és huszonéveseket akarta megcélozni a gyártó NBC csatorna. Szándékuk szerint az MTV-generációhoz szóltak volna elsősorban, ahhoz a közönséghez, “amelyiket a történetnél és a karaktereknél jobban érdekli a képek, az érzelmek és az energia” – ahogy azt Lee Katkin, az egyik rendező megjegyezte, vagyis egyfajta MTV Cops-ot akartak készíteni. Háttérül a napfényes Florida szolgált, gyakori latin-amerikai és karibi kiruccanásokkal. A szereplők drága Armani-öltönyben flangáltak, miközben Ferrarin és motorcsónakon száguldoztak.  Mindez már a klasszikussá vált főcímből kiderült, amelyet Jan Hammer elhíresült szintetizátor-zenéje festett alá (a főcím megtalálható itt – vigyázat, NAGYON 80-as évek!).

A zene fokozottan hangsúlyosan volt jelen a sorozatban: gyakori volt, hogy a dialógusok rovására a zenét használták inkább, és a gyors vágások alkalmazásával már-már videoklipeket láthattak a nézők, mintha a Footloose vagy a Flashdance egy-egy részlete pergett volna a szemük előtt. Elhíresült betét lett Tina Turner-től a What’s Love Got to Do With It?, valamint Phil Collins száma, az In The Air Tonight. Utóbbi a sorozat legelső részében szerepelt, és olyannyira összeforrott a dal és a jelenet a Miami Vice-szal, hogy Mann mozifilmjének végén, a stáblista alatt is ez a szám – pontosabban ennek egy feldolgozása – csendül fel. (Az eredeti részlet, melynek úttörő szerepe vitathatatlan, itt található.) A sorozatban gyakran zenészek is feltűntek, így például Glenn Frey, Ted Nugent, James Brown, Willie Nelson, Frank Zappa, vagy az előbb említett Phil Collins is megcsillogtatta színészi képességeit. 
 
A sorozat 1989-ben ért véget, amiben több ok is közrejátszott: Michael Mann, a producer szeretett volna újból sötétebb árnyalatot és hangulatot adni a Miami Vice-nak (olyat, ami az első két évadot is jellemezt), miközben vissza kívánt térni a mozifilmekhez. A három főszereplő is ki szeretett volna törni a skatulyából, és filmes szerepek után néztek, míg Don Johnson kezdődő produceri tevékenysége is egyre több időt vett el tőle.
A döntő szót természetesen a tévétársaság mondta ki: a nézettségi mutatók már a harmadik évadtól drasztikusan esni kezdtek (miközben az egyes részek elkészítése egyre több pénzbe került), amiben része volt az NBC elhibázott döntésének is, hogy 1986-tól egy időben sugározta a verhetetlennek bizonyult Dallas-szal. Idővel pedig megjelentek olyan új szériák, mint a pörgősebb és fiatalosabb Wiseguy vagy a 21 Jump Street.


A záró epizód 1989. május 21-én került adásba (bár utána még négy rész került sugárzásra, ezekben vagy nem szerepelt Sonny és Rico, vagy nem az NBC adta őket).  A két ügynök egy rossz kimenetelű akció eredményeképp kénytelen volt megválni Miami-tól. A záró képsorokban együtt autóznak el, miközben a következő párbeszéd zajlik köztük:

Crockett: - Mit keresel itt? Azt hittem, már rég úton vagy New York felé.
Tubbs: - Mindig minden több időbe telik, mint gondolnád.
Crockett: - Nos, azért remek kis balhé volt, nem igaz, partner?
Tubbs: - Igen, Sonny, persze.
Crockett: - Tényleg visszamész abba a csúnya, rossz Bronx-ba?
Tubbs: - Igen, eléggé úgy fest. És te hová?
Crockett: - Még nem tudom. Valahová messze délre, ahol a víz meleg, az ital hűvös, és nem tudom senkinek sem a nevét. Hiányozni fogsz.
Tubbs: - Te is nekem, Sonny.
Crockett: - Kiviszlek a reptérre.
Tubbs: - Miért ne?
Crockett: - … a lopott kocsimmal. Hé, Tubbs, nem akarnál a déli rendfenntartóknál dolgozni?
Tubbs: - Talán. Talán.
A fenti párbeszéd, valamint az utolsó 10 perc  (jó pár percnyi flashback-kel együtt) itt található.
 
Az utolsó két mondat egyébként utalás a legelső rész végére is, ahol a következő dialógus hangzott el:
Crockett: - Gondoltál már arra, hogy a déli rendfenntartóknál helyezkedsz el?
Tubbs: - Talán igen…



További ajánlatunk
A honlap romkom-mestere
2012. június 27. | 16:06

Június 26-án, kedd este New Yorkban elhunyt Nora Ephron. Ebben az írásban a három Oscar-díjra jelölt író-forgatókönyvíró-rendezőre emlékezünk, aki valószínűleg közel sem él annyira...
A honlap gonzója
2011. október 27. | 14:10

Október végén jelenik meg újból magyarul Hunter S. Thompson 1971-ben írt könyve, a Félelem és reszketés Las Vegasban, a Cartaphilus Kiadó gondozásában, ráadásul teljesen új fordításban. a hazai...
A honlap tévésorozata
2006. augusztus 29. | 21:08

Múlt héten került mozikba az egykor a tévésorozat felett is bábáskodó Michael Mann filmje, a Miami Vice. Ennek apropójából rövid pillantást vetünk a 80-as évek egyik legmeghatározóbb televíziós...
A honlap képregényhőse
2006. július 7. | 13:07

 A héten került a magyar mozikba Bryan Singer rendezése, a Superman visszatér, melyben több mint 20 év után ismét láthatjuk a világ első számú képregényhősét. ennek apropójából tekintjük át most...
A HONLAP KAMÉLEONJA
2006. június 19. | 13:06

Az elmúlt hetekben került a mozikba Steve Martin újrázása Clouseau felügyelő bőrében és ugyancsak ezekben a napokban dobták piacra DVD-n a hírhedett gyémánt legelső eltűnésének történetét. Minden...
  archívum
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink