odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG 14h-
CORVIN 14h-


HÍREK
Nyáron kezdődik a Valami Amerika 3 forgatása
Nyilvános a Titanic teljes programja!
Több mint 72 ezer jegyet váltottak eddig a Kincsemre
Elhunyt Kovács András filmrendező
A legjobb forgatókönyv díját nyerte Az állampolgár a portugáliai Fantasporto filmfesztiválon
JÁTSZ/MAN
Catwoman
A HONLAP IZÉJE
A honlap romkom-mestere
MEGKÉRDEZTÜK
\"Elég valószínűtlennek tűnt, hogy Hollywood megvenné valamelyik történetemet!\"
MOLY
Kizökkent idő
A honlap izéje  
A honlap romkom-mestere
2012. június 27. | 16:06

Június 26-án, kedd este New Yorkban elhunyt Nora Ephron. Ebben az írásban a három Oscar-díjra jelölt író-forgatókönyvíró-rendezőre emlékezünk, aki valószínűleg közel sem él annyira nálunk aköztudtaban, mint Amerikában.
Ephron 1941 május 19-én született Manhattanben, igazi művészcsaládba. Édesapja, Henry Ephron, és édesanyja, Phoébe egyaránt forgatókönyvírók voltak - közösen jegyezték például a Molnár Ferenc Liliomjából készült Karusszel szkriptjét.  A szülői példa olyannyira erős volt, hogy Nora két húga, Delia és Amy is író lett, Nora és Delia A szerelem hálójában, a Női vonalak, vagy a Földre szállt boszorkány forgatókönyvét is együtt írta.
Nora Ephron újságíróként kezdte pályafutását a szakma számára igazi aranykort jelentő 60-as években; dolgozott többek között a New York Post, a New York, az Esquire és a The New York Times Magazine szerkesztőségében is. Noha riporterként alkalmazták, csípős hangvételű, szatirikus, a közéletre és a környezetre élénken reflektáló esszéivel keltett igazán feltűnést, melyekben esetenként saját feletteseit sem kímélte; ezek később összegyűjtve, több kötetben is megjelentek.
A forgatókönyvírásba szinte véletlenül csöppent: második férje az a Bob Woodward  volt, aki 1972-ben Carl Bernsteinnel együtt kirobbantotta a végül Nixon bukásához vezető Watergate-ügyet. Woodward és Bernstein nyomozásából született Az elnök emberei című film, melynek első, William Goldman által jegyzett forgatókönyvével Woodward nem volt megelégedve, így feleségével együtt átírta azt. Noha a stúdió végül mégis Goldman szkriptjét fogadta el (melyet aztán Oscar-díjjal is jutalmaztak), Woodward és Ephron közös munkája felkeltette egy szakember figyelmét is, aki Ephront leszerződtette egy tévésorozathoz.
Első film-forgatókönyve az 1983-as Silkwood volt, melyben az 1974-ben rejtélyes körülmények között elhunyt, atomerőmű-ellenes aktivista, Karen Silkwood alakjának állított emléket. A Meryl Streep főszereplésével készült drámát öt Oscar-díjra jelölték, többek között a legjobb rendezés, a legjobb női mellék- és főszereplő kategóriájában, az Alice Arlennel közösen írt forgatókönyv révén pedig Ephron már legelső játékfilmjével Oscar-közelbe került. 
Második forgatókönyve, az 1986-ban készült Féltékenység tulajdonképpen saját zűrös, Woodwarddal közös házasságának krónikája, melyet egyébként három évvel korábban már regényként is megjelentetett. Ephron házasságkötésük után három évvel, második gyermekével terhesen jött rá, hogy férjének viszonya van Nagy-Britannia amerikai nagykövetének feleségével, Margaret Jay-jel. Az önéletrajzi ihletettségű, de a szereplők nevét megváltoztató könyvben egykori hitvesét, és annak szeretőjét is keresetlen szavakkal illette – Woodward állítólag még perrel is fenyegetőzött, devégül nem nyújtotta be keresetét. A filmváltozatban újra együtt dolgozott a Silkwood hármasa, vagyis Ephron, a főszerepet játszó Meryl Streep, valamint Mike Nichols rendező, míg a hűtlen férjet Jack Nicholson alakította.
1989-ben egyszerre két munkáját filmesítették meg. A Harry és Sally volt az első „igazi” Ephron-film, annak ellenére, hogy ezt még Rob Reiner rendezte. A Billy Crystal és a később szinte „Ephron-védjeggyé” lett Meg Ryan főszereplésével készült, végtelenül szellemes és emlékezetes dialógusokkal operáló romantikus vígjátékért a nézők és a kritikusok is rajongtak. Az év egyik legsikeresebb filmjeként bevételeiben megelőzte többek között A kis hableányt, a Született július 4-ént, vagy A mélység titkát is, a forgatókönyvért Ephron megkapta második Oscar-jelölését, az Amerikai Filmintézet 2008 júniusában nyilvánosságra hozott, a legjobb amerikai műfaji filmeket összesítő listáján pedig a valaha készült 10 legjobb romantikus komédiák között említi, immár elvitathatatlanul klasszikussá téve.
Ugyanez a siker sajnos nem volt elmondható a Harry és Sally után alig egy hónappal mozikba került Cookie-ról. A forgatókönyvet Ephron a Silkwood szerzőtársával, Alice Arlennel közösen írta, ám a kettős ezúttal nem végzett emlékezetes munkát: a maffiafőnök (Peter Falk) függetlenségre vágyó tinédzser lányáról (Dianne Wiest) szóló vígjátékot az újságírók utálták, a nézők pedig messzire kerülték.
Az 1990-ben bemutatott Az én kék egem után két évvel, 1992-ben debütált Ephron rendezőként – ebben nagy szerepe volt az őt bátorító Mike Nicholsnak. Az Ez az életem főhőse egy egyedülálló, negyven körüli, kétgyermekes anyuka (Julie Kavner), aki elhatározza, hogy valóra váltja régi álmát, és kipróbálja magát stand-uposként is; ekkor dolgozott első alkalommal együtt a két nővér, Nora és Delia. A film azonban megukott, Ephron pedig tudta, következő munkája mindent eldönt: ha az sem teljesít a várakozások szerint, karrierjének vége.
Az 1993-as A szerelem hullámhosszán aztán visszahozta őt az élvonalba. Az özvegyen maradt, gyerekes apuka (Tom Hanks) és az őt rádión hallgató hölgy (Meg Ryan) románca méltó párja lett a Harry és Sallynek: újabb remek szereplés a pénztáraknál (126 millió dolláros bevétellel ezúttal az év 5. legnézettebb filmje), újabb Oscar-jelölés a forgatókönyvért, és ez a film is felkerült a Filmintézet a legjobb romantikus vígjátékokat összegyűjtő 10-es listájára. Érdekesség, hogy a két főszereplőnek csupán pár percet tölt együtt a vásznon, a Harry és Sally rendezője, Rob Reiner egy rövid szerepet vállalt a filmben.
Innentől egymást érték a hullámvölgyek- és hegyek Ephron pályáján: az 1994-es Segítség, karácsony! egy 1982-es francia vígjáték, a Karácsonyi kalamajka remake-je volt, melyben Az én kék egem után ismét Steve Martin alakította a főszerepet. Noha az 1996-os Michael ismét kasszasiker, újból Tom Hanks és Meg Ryan párosára van szükség a kritikai elismeréshez, így az 1998-as A szerelem hálójában kapcsán újból együtt szerepelnek a vásznon (a történet egyébként László Miklós Illatszertár című színdarabjának modernizált és alaposan átírt változata).
A három zűrös lánytestvérről (Meg Ryan, Lisa Kudrow, Diane Keaton), és öreg, betegeskedő apjukhoz (Walter Mathau utolsó filmszerepe) fűződő viszonyukról szóló Női vonalakat húga, Diane életrajzi áthallásokban gazdag könyvéből írták közösen, ám sem ez, sem az ugyanebben az évben forgatott Telitalálat, sem pedig az öt évvel később bemutatott, egy hatvanas években sikerrel futott tévésorozat alapján készített Földre szállt boszorkány nem lett sikeres. Csupán a 2009-ben forgatott Julie és Julia – Két nő, egy recept volt képes újból megmutatni, milyen is az, amikor Ephron igazán elemében van.
Talán ez utóbbi filmje is közrejátszott abban, hogy a rendező tele volt tervekkel: visszanyúlva pályája kezdeteihez, Peggy Lee-ről szeretett volna életrajzi filmet forgatni, melyben Reese Witherspoon alakította volna az énekesnőt. A forgatókönyvvel elkészült, és a tervek szerint ő lett volna a rendező is, a projekt további sorsa egyelőre bizonytalan. Áprilisban pedig mi is beszámoltunk arról, hogy ő készítette volna a Lost in Austen című BBC-sorozat alapján készült amerikai filmet is.
Ephron háromszor ment férjhez: az író Dan Greenburg után lett férje Bob Woodward, akitől két gyermeke született, majd 1987-ben ment hozzá Nicholas Pileggihez. Pileggi neve egyébként szintén ismerős lehet a filmrajongók számára: ő írta többek között a Nagymenők és a Casino forgatókönyvét, amik közül előbbiért Osca-díjra is jelölték.
Nora Ephron halálával a romantikus komédia egyik legnagyobb mestere távozott, egyben Hollywood kevés számú nagyasszonyainak egyike. Népszerűségére és elismertségére jellemző, hogy a szomorú bejelentés óta eltelt alig pár órában szinte mindenki sietett megemlékezni a filmjeiről, és róla, a kedves humoró, barátságos, örökké vidám asszonyról.



További ajánlatunk
A honlap romkom-mestere
2012. június 27. | 16:06

Június 26-án, kedd este New Yorkban elhunyt Nora Ephron. Ebben az írásban a három Oscar-díjra jelölt író-forgatókönyvíró-rendezőre emlékezünk, aki valószínűleg közel sem él annyira...
A honlap gonzója
2011. október 27. | 14:10

Október végén jelenik meg újból magyarul Hunter S. Thompson 1971-ben írt könyve, a Félelem és reszketés Las Vegasban, a Cartaphilus Kiadó gondozásában, ráadásul teljesen új fordításban. a hazai...
A honlap tévésorozata
2006. augusztus 29. | 21:08

Múlt héten került mozikba az egykor a tévésorozat felett is bábáskodó Michael Mann filmje, a Miami Vice. Ennek apropójából rövid pillantást vetünk a 80-as évek egyik legmeghatározóbb televíziós...
A honlap képregényhőse
2006. július 7. | 13:07

 A héten került a magyar mozikba Bryan Singer rendezése, a Superman visszatér, melyben több mint 20 év után ismét láthatjuk a világ első számú képregényhősét. ennek apropójából tekintjük át most...
A HONLAP KAMÉLEONJA
2006. június 19. | 13:06

Az elmúlt hetekben került a mozikba Steve Martin újrázása Clouseau felügyelő bőrében és ugyancsak ezekben a napokban dobták piacra DVD-n a hírhedett gyémánt legelső eltűnésének történetét. Minden...
  archívum
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink